Gamla E6 inte alls särskilt gammal.
(David Magnusson | 2004-11-24 21:02)
Som ett svar på: Sv: E6 - Jan L ! Du har en bild på VKB o gamla E6 mellan Slöinge - Getinge skrivet av Bengt Jönsson den 24. nov 2004 20:43:00:
>>>>>>>>En liten fototur för att
dokumentera vad som finns kvar.
>>>>>>>
>>>>>>>Snygga foton! Speciellt där VKB
går kurvigt parallellt med gamla E6 och
där denna går över VKB vid den s.k
"Rågelundsviadukten" strax söder om
Åsa Station inte så långt ifrån
Frillesås.
>>>>>>>Till långt in på sena 70-talet
var denna 30-talsväg den stora
Europahuvudvägen E6, pulsådern från
Norge och Göteborg söderut mot
Helsingborg och kontinenten vilken ju
som alla vet börjar på andra sidan
sundet....
>>>>>>>Ofta hände det att utländska
långtradare när de skulle över
"Rågelundsviadukten" och dess
feldoserade sneda backkrön i för hög
fart kom för långt ut mot slänten och
helt sonika välte samt spred sin last
av apelsiner, mjöl etc över slänten
och VKB till de lokalboendes stora
glädje och polisens samt SJs stora
förtrytelse. Stopp i trafiken och
nästan milslånga köer samt godståg
på kö.
>>>>>>>Att plocka "vrakgods" från
välta lastbilar var nästan en "sport".
Detta tog emellertid slut när
motorvägen mellan Frillesås och
Fjärås stod färdig 1979.
>>>>>>>F.öv kan jag nämna att i
Frillesås finns fortfarande "BAr
Mona-Lisa" kvar. Dock inte som i sin
storhets dagar när detta ställe var en
replipunkt för den långväga
lastbilstrafiken.
>>>>>>>/Bengt
>>>>>>>"Varkgodsplockare" när det begav
sig.
>>>>>>
>>>>>>Ah ja, gamla E6 igenom Halland.
Det var tider det när man drog en
lättnadens suck över att motorvägen
började strax norr om Varberg i mitten
av 80-talet...
>>>>>
>>>>>.. för att nu inte tala om när
man stående i shoppingkasseutrymmet
ovanpå motorn bakom baksätet i en
gamma "Folka" äntligen kom fram till
Holm strax norr om Halmstad där den
stora Motortrafikleden började. Den
snabba vägen där min far med gasen i
botten kunde komma upp i nästan 120
km/h som räckte ända gröna, tungt
lastade utlandsregistrerade
MAN-långtradare som på 2:ans växel
och med en svart rökkvast stående rakt
upp ur avgasröret segade sig uppför
den mycket branta backen.
>>>>>Inte förrän strax norr om
Ängelholm började motorvägen med
"skarvspårsdunkande" betongplattor som
på konitnenten.
>>>>>Motellet i Fleninge.
>>>>>E4:an nedför "Hälsovägen" i
Hälsingborg och färjeläget där
"Betula och "Regula" med systrar såg
till att man tryggt och bekvämt
färjades över. Över till andra sidan
sundet där ju som alla vet kontinenten
börjar..
>>>>>Idag är ju hela E6 mellan
Hällevadsholm och (nästan) Trälleborg
en trist, tråkig och själlös
motorväg...
>>>>>/Bengt
>>>>
>>>>Bengt, hur kan du kalla den
trist?
>>>>E6 på Västkusten är nog en av de
vackraste vägarna sett från
bilpassagerarnas ögon. Låt vara att
man inte längre har några traktorer
att köra om längre, men passagen
mellan sjöarna utanför Frillesås är
en skönhetsupplevelse som är
svårslagen, för att inte tala om E6
på norra sidan av Hallandsåsen!
>>>>Eller för att ta de gamla
Reichsautobahn som Hitler lät bygga
igenom Tyskland där vägen följer med
landskapet. Det är svårt att låta
tåg följa med landskapet så när man
måste ta hänsyn till lutningar som
gummivut utan problem klarar av.
>>>>Nej, döm inte ut nya vägar som
själlösa. Det finns gott om många
själlösa tågsträckor ochså som bara
är raksträckor igenom landskapet.
Södra Stambanan igenom Småland och
vissa sträckor igenom Norrland är
enligt min mening världens största
mörkgröna tunnlar...
>>>
>>>Har man ett antal gånger åkt med
"gummi-vut" ner till Skåne i diverse
olika varianter av fordon drivna av
luftkylda boxermotorer längs den
dåtida hårt trafikerade landsvägen
E6, genom små samhällen med postlådor
och gårdsutfarter, Hallandskustens
olika fyrar lätt synliga, Grimetons
sändarmaster blinkande i mörkret,
kurvor, möten etc så kan man inte
annat än tycka att dagens motorväg är
erbarmeligt trist. Glöm inte heller
gamla E6-sträckningen på
södersluttningen av Hallandsås, genom
Margretetorp och längs bäcken där jag
tror att det fortfarande finns en gammal
lanthandel med urmodig bensinpump märkt
BP.. !
>>>De' du Roy!
>>>Något motsvarande finns i dag endast
i E4-sträckningen norr om Uppsala
vilken även den snart kommer att
motorvägiseras...
>>>Kulturmiljöerna försvinner mer och
mer..
>>>/Bengt
>>Man kan väl kalla det "planskilda
korsningens själdödare". Visst, olika
sorters trafik kan passera utan risk
för möten men det innebär samtidigt
att mötena, och därmed en del av
själen om man tycker att en
plankorsning har sin själ, försvinner.
Olycksstatistiken går däremot nedåt
liksom tidsåtgången så
samhällsplanerare är nöjda liksom de
som klagar på nuvarande
trafikhelvete.
>>Men Halmstads silhouette sett från
höjden söder om staden på E6,
passagen mellan sjöarna vid Frillesås,
Hallandsåsen på vintern när
gummi-vuten kämpar sig uppför liksom
alla backar där vägen följer med
landskapet är faktiskt inte så tokigt
det heller. Det kunde ha blivit spikrakt
som E4 söder om Jönköping...
>Jan L ! Skulle du vilja lägga ut ovan
nämnda bild med VKB och E6 mellan
Getinge - Slöinge ?
>TAckar på förhand!
>Nya E4:an genom Småland vill jag helst
inte uttala mig om!
>Gamla vägar har "själ" där de
slingar sig fram genom landskapet och
jag förstår faktiskt de som kör MC
för att komma nämare naturen!
>Rekommenderar "Svenska Vägboken" från
1963!
>
>/Bengt
Då ska du tänka på att stora delar av
gamla E6 igenom Halland byggdes på
30-talet när vägen stensattes,
breddades och i vissa fall byggdes
utanför byarna. Vägen igenom Slöinge
gick från början på dagens Gamla
Landsvägen och Göteborgsvägen (inte
att förväxla med gamla E6 som heter
just Gamla E6 i dagens Slöinge) men
vägen fick en betydligt rakare och
bredare profil på 50-talet när vägen
flyttades lite närmre kyrkan och
försågs med endast två korsningar
för att komma in i själva byn. På
60-70talen växte Slöinge så att byn
hade byggt ikapp med den "nya"
vägen men den går fortfarande förbi
den gamla bykärnan i Slöinge. Liknande
exempel är byn Heberg där vägen från
början gick bredvid VKB och följde
järnvägen igenom byn innan man byggde
en ny väg strax norr om byn på
50-talet. Liknande exempel finns längs
alla större landsvägar i hela landet.
Det som skiljer dessa vägar från
nuvarande E6 är givetvis att de inte
byggdes med planskilda korsningar eller
för olika trafikslag.
Med järnvägen hade man givetvis aldrig
kunnat dra en omfartsväg i utkanten av
en by hur som helst som med bilvägarna.
Lagt spår ligger, så det är svårare
att flytta om en järnväg än en väg
Sv: Gamla E6 inte alls särskilt gammal. - Njaeee. - Bengt Jönsson - 2004-11-24 21:35