Sv: "Var C2 de första tunnelvagnarna....?"

(AGA-Pelle | 2004-12-27 01:25)

Som ett svar på: Sv: "Var C2 de första tunnelvagnarna....?" skrivet av Daniel Nordling den 27. dec 2004 01:16:25:

>>>>Hör det inte till allmänbildningen att känna till att provvagnarna för tunnelbanan hade strömavtagare för kontaktledning, då förortsspårvägen ännu inte var ombyggd till t-bana med strömskena?
>>>>Anders
>>>Det var till och med så att banan till Gubbängen byggdes med kontaktledning, som dock plockades ned innan premiären (stolpfundamenten finns kvar på bron vid Skogskyrkogården). När beslutet att övergå till strömskena togs (1946) var bygget av banan redan långt gånget (hade startat 16 juni 1941).
>>>/Daniel
>>Det vägrar jag tro på!
>Intressant argumentation...
>>Däremot så var ju spårvagnslinjerna som ersattes av tunnelbanan elektrifierade med kontaktledning och de delar till viss del banvall så eventuella stolpfundament härrör från spårvagnsdriften.
>http://daniel.nordling.nu/tub/misc/
SS-C1-Sky.jpg
>Det finns gott om bilder som bevisar mitt påstående, bilden ovan är visar bron över Nynäsvägen mellan Tallkrogen och Skogskyrkogården. Däremot måste jag korrigera min tidigare uppgift, jag hittade en bild där tråden satt kvar även efter premiären.
>http://daniel.nordling.nu/tub/misc/
2003-12-26-C20-Sky-2633.jpg
>Sedan körde man aldrig spårvagnar till Skogskyrkogården där stolpfundamenten ju fortfarande finns kvar, de gul och svart markerade knölarna vid staketet i bilden ovan.
>/Daniel

En sensation det trodde jag aldrig! Jag ger mig direkt och lovar att på egen hand utreda frågan och återkomma till PV om inte du har fler fakta förstås!
Utredningen om huruvida man skulle ha kontaktledning eller strömskena var klar 1947. hade det rört sig om provdrift med kontaktledning hade man nog använt trästolpar!


Sv: "Var C2 de första tunnelvagnarna....?" - Daniel Nordling - 2004-12-27 01:45