Sv: "Var C2 de första tunnelvagnarna....?"
(AGA-Pelle | 2004-12-27 01:25)
Som ett svar på: Sv: "Var C2 de första tunnelvagnarna....?" skrivet av Daniel Nordling den 27. dec 2004 01:16:25:
>>>>Hör det inte till allmänbildningen
att känna till att provvagnarna för
tunnelbanan hade strömavtagare för
kontaktledning, då förortsspårvägen
ännu inte var ombyggd till t-bana med
strömskena?
>>>>Anders
>>>Det var till och med så att banan
till Gubbängen byggdes med
kontaktledning, som dock plockades ned
innan premiären (stolpfundamenten finns
kvar på bron vid Skogskyrkogården).
När beslutet att övergå till
strömskena togs (1946) var bygget av
banan redan långt gånget (hade startat
16 juni 1941).
>>>/Daniel
>>Det vägrar jag tro på!
>Intressant argumentation...
>>Däremot så var ju spårvagnslinjerna
som ersattes av tunnelbanan
elektrifierade med kontaktledning och de
delar till viss del banvall så
eventuella stolpfundament härrör från
spårvagnsdriften.
>
>Det finns gott om bilder som bevisar
mitt påstående, bilden ovan är visar
bron över Nynäsvägen mellan
Tallkrogen och Skogskyrkogården.
Däremot måste jag korrigera min
tidigare uppgift, jag hittade en bild
där tråden satt kvar även efter
premiären.
>
>Sedan körde man aldrig spårvagnar
till Skogskyrkogården där
stolpfundamenten ju fortfarande finns
kvar, de gul och svart markerade
knölarna vid staketet i bilden
ovan.
>/Daniel
En sensation det trodde jag aldrig! Jag
ger mig direkt och lovar att på egen
hand utreda frågan och återkomma till
PV om inte du har fler fakta
förstås!
Utredningen om huruvida man skulle ha
kontaktledning eller strömskena var
klar 1947. hade det rört sig om
provdrift med kontaktledning hade man
nog använt trästolpar!
Sv: "Var C2 de första tunnelvagnarna....?" - Daniel Nordling - 2004-12-27 01:45