Sv: "Var C2 de första tunnelvagnarna....?"

(Daniel Nordling | 2004-12-27 01:45)

Som ett svar på: Sv: "Var C2 de första tunnelvagnarna....?" skrivet av AGA-Pelle den 27. dec 2004 01:25:11:

>En sensation det trodde jag aldrig! Jag ger mig direkt och lovar att på egen hand utreda frågan och återkomma till PV om inte du har fler fakta förstås!
>Utredningen om huruvida man skulle ha kontaktledning eller strömskena var klar 1947. hade det rört sig om provdrift med kontaktledning hade man nog använt trästolpar!

Det var så att Stockholm Spårvägar från början utgick från att kontaktledning skulle användas, men när de nya befolkningsprognoserna kom 1945 insåg man att sexvagnarstågen inte skulle räcka. Istället skulle tunnelbanan byggas för åttavagnarståg, men så långa tåg skulle inte kontaktledningen klara varför man byggde en 480 meter lång provsträcka med strömskena(!) mellan Enskede Gård och Enskedefältet. 1948 utlades de första 1800 metrarna strömskena på Gubbängsbanan, notera att banan till Gubbängen var färdigbyggd fram till Gubbängsvägen (nuvarande Majrovägen) redan 1947. Sträckan bortom Gubbängen hade däremot aldrig kontakledning.

En annan konsekvens av detta är att stationerna faktiskt byggdes för sexvagnarståg (110 meter långa) och arbetet med deras förlängning pågick under flera år (klart först 1957). Det är av detta skäl som Skärmarbrinks nordgående plattform har fått sin lustiga utformning, med platformskanterna förskjutna i längsled, liksom de på många ställen väldigt smala plattformsändarna.

/Daniel