Sv: En rälig bild till
(morrgan | 2005-01-06 20:35)
Som ett svar på: Sv: En rälig bild till skrivet av Carl-Erik Olsson den 06. jan 2005 20:21:18:
>>>Dock har jag aldrig sett någon bild
i detta forum på en f d personvagn
från BJ som, berövad sina boggier,
länge stod gömd bakom lokskjulet utan
att en viss pv-skribent från Sveriges
framsida reagerade. Den kanske är
begravd ordentligt numera? ;-) Någon
som vet?
>>>/CEO
>>Är inte detta den omtalade
BJ-vagnen??
>>Trott så länge men kanske det är
nån annan vagn då?
>Jovisst är det den f d BJ-Co-vagnen
som SkJ en gång för länge sen fick
från dåvarande SJ-skolan i Harlösa
tillsammans med flera andra intressanta
f d personvagnar där de flesta andra
har renoverats och satts i trafik.
>Dess boggier av balansmodell, liknande
SJ:s m/1896, undersattes alltså för nu
rätt många år sedan den f d
CTJ-ångvagnen, alltså sedermera MSJ
BCo (eller ACo?) nr 5, vars boggier var
ännu mer slitna på olika sätt, och
det som en gång såg ut som en
renoverbar BJ-vagn pallades upp på
sliprar bakom plåtskjulet som synes och
täcktes tydligen också med
presenningar. I en renoveringsplan för
någon personvagn för ungefär 30 år
sedan hos dåvarande HVJ, alltså
nuvarande FVJ, hade den sedermera vid
ULJ verkamme vagnrenoveraren Roland
Hansson skrivit bl a: "Fönster glasas".
Något fler åtgärder verkade erfordras
på den avbildade vagnen vid
fototillfället. När är denna bild
tagen då och vad har sedan hänt med
denna vagn?
>Jag tycker egentligen mer synd om denna
en gång eleganta teakvagn än den som
Alexander F påpekade felaktigt
"begravda" och så
uppståndelsevållande C4-vagnen 1768 i
Klippan, för denna har åtminstone en
någotsånär kontrollerad framtid
planerad och är ju som påpekades även
medtagen i den nationella
bevarandeplanen.
>Då ju BJ-fordon är intressanta för
våra vänner i Göteborg kan alltså
denna till synes bortglömda vagn också
vara ett tips, om den nu alls finns kvar
någonstans och inte har rönt samma
öde som korgen till ett i Bergslagen
tidigare befintligt HC-boggisläp.
>/CEO
BJs gjorde för 30-år sedan en
förfrågan till dåvarande Skumma
Järnvägar om att få bli ve vagnen,
svaret vi fick var att de hellre
bränner vagnen än att den skulle
överlåtas på någon annan. Vagnen var
redan då berövad sina boggier.
På den tiden fanns inte Postvagnen så
det fanns inte något snabbt sätt att
reagera på, och postvagnsstädarna
kunde sova gott på nätterna.
BJs valde att satsa på stålvagnar och
vagnen var inte aktuell längre och
Skånska Järnvägar blev också så
småningom som vilken annan ideell
järnvägsförening som helst.
Förresten finns vagnskorgen kvar idag
???
morrgan
Sv: En rälig bild till - Christian Hylén - 2005-01-06 20:40