Mer räliga bilder
(C-E Olsson | 2005-01-08 01:32)
Som ett svar på: Sv: En rälig bild till skrivet av Carl-Erik Olsson den 06. jan 2005 20:21:18:I kväll hittade jag en kopia av sidan 2 ur Allt om hobby nr 2/1972. Under rubriken "Skånska museibanan fick ett helt persontåg!" skriver en kanske inte helt obekant skribent vid namn Frank Stenvall om hur Föreningen Skånska Järnvägar hämtade ett halvt dussin vagnar söndagmorgonen 21 november 1971. SJ:s sista J-lok (dvs 1393) lämnade ensamt Malmö före gryningen och hämtade i Dalby sex f d personvagnar som hade använts som undervisningslokaler mm vid SJ-skolan i Revinge/Harlösa. I Eriksdal gjordes sedan varmgångskontroll u a, i Sjöbo intogs kaffe resp lokvatten och via Tomelilla och Gärsnäs kom man till S:t Olof där loket kolades och sedan till sist Brösarp. Loket ansågs vara i mycket gott skick och troddes kunna klara flera års trafik utan revision, medan vagnarna däremot förmodades komma att kräva en del arbete innan de kunde tas i trafik. En vagn troddes kunna bli klar redan sommaren 1972.
Tittar man då på SkJ:s hemsida och
deras fordonslista på http://www.skanskajarnvaga
r.se/vagnar.html för att försöka
se vilka vagnar som anskaffades 1971 och
kanske kom med vid denna hämtning så
misstänker man att det då kan ha
handlat om dessa:
MSJ BCo1 nr 5
SJ C3c nr 1735
CHJ C3 nr 621
ÖCJ Co5 nr 213
BJ Co5 243
BJ C3 166
Är det någon som vet exakt vilka det
rörde sig om istället för
ovanstående gissning då?
Under Franks bild på en av vagnarna
vagn fanns då denna optimistiska
bildtext:
"En träklädd boggievagn med öppna
plattformar har länge stått på
önskelistan. Skrapar och lackar man den
här vagnen, f d Bergslagsbanan 243,
kommer teakbrädorna att blänka
igen!"
Såhär såg alltså denna vagn ut 30
maj 2004:
Dess teakpanel kan säkert fås att blänka igen, men det lär nog vara det minsta arbetet för att få nåt användbart av den igen.
Under Franks bild på en annan vagn
står denna text: "Vem vill inte färdas
genom det fagra Österlen på sista
plattformen av denna vagn, och känna
stenkolsröken blandas med naturens
dofter? Vagnen är f d Mora-Vänerns
Järnväg 20, tillverkad i Södertälje
1907."
Såhär såg denna ut vid samma
tillfälle 2004:
Att färdas nånstans alls på denna
vagn idag är nog inte att rekommendera.
Det fordras nog en del mindre
städnings- och uppsnyggningsarbeten
först, förutom återställande av dess
kulör till något mer ursprungligt om
den ska likna ett trafikfordon igen.
Ytterligare en bild på dessa vagnar
från 26 juni 2001 kan ses om man
följer länken.
Må dessa bilder tjänas som inspiration
att göra nåt konstruktivt. Jag
inbillar mig att om sådana här fordon
åtminstone kan ställas upp under tak
så kan förfallet i alla fall
uppskjutas så de kanske inte ramlar i
bitar av sig själva. Om plats finnes
alltså...
Tyvärr är alltså dessa bilder inte
unika exempel på hur man på olika
håll i vårt land har misshandlat
museiföremål, förmodligen p g a olika
inställning till verksamhetens
inriktning vid resp förening eller vad
man nu kan ha för organisationsform.
("Vi ska köra ångtåg och inte samla
på en massa skrot som ändå ingen gör
någonting vettigt med" kanske det
låter, och så bryr ingen sig om
sådana museiföremål, och man kan då
så småningom få ett t o m i
demokratisk ordning fattat
skrotbeslut.)
Visst ska man inte kasta glas i stenhus,
vi i SÅS är ju förvisso inga
dygdemönster heller, men har
åtminstone försökt att se till att
våra trävagnar åtminstone är
hjälpligt täckta. Att göra så borde
inte vara en omöjlighet på andra håll
också. Visst är s k
prasselpresenningar bara en kortsiktig
nödlösning som håller i något år
innan sol eller vandaler förstör dem
så de ser ut som på boggivagnsbilden,
men det finns ju faktiskt andra sätt
att få tag på täckning till sådana
fordon. Fast det bästa hade förstås
varit om man, så fort de hade anlänt,
hade åtminstone lagt om taket med ett
varaktigt material, så hade de säkert
klarat resten utan alltför stora
problem, även om kanske rutor hade
pangats osv, men man hade fått
betydligt lägre renoveringskostnader i
framtiden då. Då hade de också kunnat
klara vistelser under bar himmel
betydligt bättre än de avbildade
vagnarna. Men det är förstås lätt
att vara efterklok.
/godnatt då hälsar CEO
Sv: Mer räliga bilder - SkJ 4 ever - 2005-01-08 14:14