Sv: Mer räliga bilder
(J Hjelm | 2005-01-08 16:02)
Som ett svar på: Sv: Mer räliga bilder skrivet av SkJ 4 ever den 08. jan 2005 14:14:28:
>>I kväll hittade jag en kopia av sidan
2 ur Allt om hobby nr 2/1972. Under
rubriken "Skånska museibanan fick ett
helt persontåg!" skriver en kanske inte
helt obekant skribent vid namn Frank
Stenvall om hur Föreningen Skånska
Järnvägar hämtade ett halvt dussin
vagnar söndagmorgonen 21 november 1971.
SJ:s sista J-lok (dvs 1393) lämnade
ensamt Malmö före gryningen och
hämtade i Dalby sex f d personvagnar
som hade använts som
undervisningslokaler mm vid SJ-skolan i
Revinge/Harlösa. I Eriksdal gjordes
sedan varmgångskontroll u a, i Sjöbo
intogs kaffe resp lokvatten och via
Tomelilla och Gärsnäs kom man till S:t
Olof där loket kolades och sedan till
sist Brösarp. Loket ansågs vara i
mycket gott skick och troddes kunna
klara flera års trafik utan revision,
medan vagnarna däremot förmodades
komma att kräva en del arbete innan de
kunde tas i trafik. En vagn troddes
kunna bli klar redan sommaren 1972.
>>Tittar man då på SkJ:s hemsida och
deras fordonslista på http://www.skanskajarnvaga
r.se/vagnar.html för att försöka
se vilka vagnar som anskaffades 1971 och
kanske kom med vid denna hämtning så
misstänker man att det då kan ha
handlat om dessa:
>>MSJ BCo1 nr 5
>>SJ C3c nr 1735
>>CHJ C3 nr 621
>>ÖCJ Co5 nr 213
>>BJ Co5 243
>>BJ C3 166
>>Är det någon som vet exakt vilka det
rörde sig om istället för
ovanstående gissning då?
>>Under Franks bild på en av vagnarna
vagn fanns då denna optimistiska
bildtext:
>>"En träklädd boggievagn med öppna
plattformar har länge stått på
önskelistan. Skrapar och lackar man den
här vagnen, f d Bergslagsbanan 243,
kommer teakbrädorna att blänka
igen!"
>>Såhär såg alltså denna vagn ut 30
maj 2004:
>>
>>Dess teakpanel kan säkert fås att
blänka igen, men det lär nog vara det
minsta arbetet för att få nåt
användbart av den igen.
>>Under Franks bild på en annan vagn
står denna text: "Vem vill inte färdas
genom det fagra Österlen på sista
plattformen av denna vagn, och känna
stenkolsröken blandas med naturens
dofter? Vagnen är f d Mora-Vänerns
Järnväg 20, tillverkad i Södertälje
1907."
>>Såhär såg denna ut vid samma
tillfälle 2004:
>>
>>Att färdas nånstans alls på denna
vagn idag är nog inte att rekommendera.
Det fordras nog en del mindre
städnings- och uppsnyggningsarbeten
först, förutom återställande av dess
kulör till något mer ursprungligt om
den ska likna ett trafikfordon igen.
>>Ytterligare en bild på dessa vagnar
från 26 juni 2001 kan ses om man
följer länken.
>>Må dessa bilder tjänas som
inspiration att göra nåt konstruktivt.
Jag inbillar mig att om sådana här
fordon åtminstone kan ställas upp
under tak så kan förfallet i alla fall
uppskjutas så de kanske inte ramlar i
bitar av sig själva. Om plats finnes
alltså...
>>Tyvärr är alltså dessa bilder inte
unika exempel på hur man på olika
håll i vårt land har misshandlat
museiföremål, förmodligen p g a olika
inställning till verksamhetens
inriktning vid resp förening eller vad
man nu kan ha för organisationsform.
("Vi ska köra ångtåg och inte samla
på en massa skrot som ändå ingen gör
någonting vettigt med" kanske det
låter, och så bryr ingen sig om
sådana museiföremål, och man kan då
så småningom få ett t o m i
demokratisk ordning fattat
skrotbeslut.)
>>Visst ska man inte kasta glas i
stenhus, vi i SÅS är ju förvisso inga
dygdemönster heller, men har
åtminstone försökt att se till att
våra trävagnar åtminstone är
hjälpligt täckta. Att göra så borde
inte vara en omöjlighet på andra håll
också. Visst är s k
prasselpresenningar bara en kortsiktig
nödlösning som håller i något år
innan sol eller vandaler förstör dem
så de ser ut som på boggivagnsbilden,
men det finns ju faktiskt andra sätt
att få tag på täckning till sådana
fordon. Fast det bästa hade förstås
varit om man, så fort de hade anlänt,
hade åtminstone lagt om taket med ett
varaktigt material, så hade de säkert
klarat resten utan alltför stora
problem, även om kanske rutor hade
pangats osv, men man hade fått
betydligt lägre renoveringskostnader i
framtiden då. Då hade de också kunnat
klara vistelser under bar himmel
betydligt bättre än de avbildade
vagnarna. Men det är förstås lätt
att vara efterklok.
>>/godnatt då hälsar CEO
>Vet du inte så skall du inte gisa
eller hålla på och försöka
smutskasta de som verkligen jobbar med
gamla tåg.
>Vangnarna från Harlösa:
>SkJ 8 S MVJ C 20
>SkJ 10 C SJ C3c 1735
>SkJ 11 C CHJ C3 621
>SkJ 21 Tjv BJ Co5 243
>SkJ 22 BCo SJ Bo5 2287
>SkJ 30 Tjv BJ C3 166
>SkJ 22 skall finnas med i den nationela
bevarandeplanen
Att beskylla CEO för att inte veta eller för att inte "verkligen hålla på med gamla tåg" tyder bara på okunskap.
Bilderna talar sitt tydliga språk. Tyvärr är inte Brösarp den enda samlingsplatsen för objekt bortom all räddning.
/Jonas
Sv: Inte nödvändigtvis bortom räddning - C-E Olsson - 2005-01-09 00:12