Sv: Inte nödvändigtvis bortom räddning

(C-E Olsson | 2005-01-09 00:12)

Som ett svar på: Sv: Mer räliga bilder skrivet av J Hjelm den 08. jan 2005 16:02:19:

>>>Tittar man då på SkJ:s hemsida och deras fordonslista på http://www.skanskajarnvaga r.se/vagnar.html för att försöka se vilka vagnar som anskaffades 1971 och kanske kom med vid denna hämtning så misstänker man att det då kan ha handlat om dessa:
>>>MSJ BCo1 nr 5
>>>SJ C3c nr 1735
>>>CHJ C3 nr 621
>>>ÖCJ Co5 nr 213
>>>BJ Co5 243
>>>BJ C3 166
>>>Är det någon som vet exakt vilka det rörde sig om istället för ovanstående gissning då?

>>>Tyvärr är alltså dessa bilder inte unika exempel på hur man på olika håll i vårt land har misshandlat museiföremål, förmodligen p g a olika inställning till verksamhetens inriktning vid resp förening eller vad man nu kan ha för organisationsform. ("Vi ska köra ångtåg och inte samla på en massa skrot som ändå ingen gör någonting vettigt med" kanske det låter, och så bryr ingen sig om sådana museiföremål, och man kan då så småningom få ett t o m i demokratisk ordning fattat skrotbeslut.)

>>Vet du inte så skall du inte gisa eller hålla på och försöka smutskasta de som verkligen jobbar med gamla tåg.

1. Vet man inte så är det faktiskt tillåtet att gissa. Man är då medveten om att gissningen kan vara fel, och blir då tacksam för rättelse, som du alltså meddelade.
2. De som verkligen jobbar med gamla tåg eller det som dessa består av, alltså de gamla fordonen, behöver inte smutskastas, det syns vad de gör för de blir själv smutsiga av sitt hedervärda jobb.
De som däremot borde förebrås är de som INTE jobbar med dem eller möjligtvis hindrar eller försvårar för andra att göra det, så som tyvärr verkar ha skett på flera håll i vårt avlånga land.

>>Vangnarna från Harlösa:
>>SkJ 8 S MVJ C 20
>>SkJ 10 C SJ C3c 1735
>>SkJ 11 C CHJ C3 621
>>SkJ 21 Tjv BJ Co5 243
>>SkJ 22 BCo SJ Bo5 2287
>>SkJ 30 Tjv BJ C3 166
>>SkJ 22 skall finnas med i den nationela bevarandeplanen

Det var väl det jag misstänkte att MSJ-vagnen inte kom därifrån, den lär ju ha kommit från dåvarande Jvm på något sätt, men dess anskaffningsår stämde ju på listan på SkJ-hemsidan. Likaså att fd ÖCJ 213 skulle ha kommit samtidigt.
Att den gamla SJ Bo5 2287 också kom från Harlösa tänkte jag ju inte på, men den ska inte SkJ ha beröm för att ha ägnat alltför mycket omsorg. Nationella bevarandeplanen i all ära, men den tillhör ju också numera SvJvm efter bytesaffär för några år sedan, när ju även fd NOJ-loket nr 33, alltså SJ L5-an, byttes bort och E2 979 tillkom istället mm. Bo5-an är alltså i behov av omfattande renovering, men stod senast jag såg den väl omhändertagen bland SvJvm:s "gömda skatter" i fordonsmagasinet på Nynäs i Gävle. Jag vill f ö påpeka ett fel i den påpekande listan, där 2287 omnämns som litt BCo, men i en lista jag har över SkJ-fordon från 1979 omnämns denna en gång synnerligen eleganta salongsvagn bara som litt Co1!
Att även fd MVJ 20 kom från Harlösa verkar ju rimligt, men tyder dessvärre på fel i listan på hemsidan, där står det ju att den anskaffades 1974.

>Att beskylla CEO för att inte veta eller för att inte "verkligen hålla på med gamla tåg" tyder bara på okunskap.
>Bilderna talar sitt tydliga språk. Tyvärr är inte Brösarp den enda samlingsplatsen för objekt bortom all räddning.
>/Jonas

Tack Jonas, men jag har faktiskt inte skrivit att de vagnar de räliga bilderna visar är SÅ risiga. Jag skulle vilja påstå att om rätt intresse och resurser kan komma fram så kan de faktiskt renoveras, även om det i vissa fall skulle innebära utbyte av stora delar av trävirket. Man skulle då åtminstone kunna ta mått så länge detta inte sker alltför hårdhänt (såvida man inte mot förmodan har tillgång till ritningar) så att det ginge att tillverka nya delar, om någon nu skulle vara intresserad alltså, men det verkar ju som om det åtminstone finns vår anonyme skribent "SkJ 4 (detta fordon var f ö "Wilhelm Scherman", alltså J 1393 på den tiden SkJ märkte allt med egna nummer) ever" som kanske till slut skulle kunna få något att hända, för hittills verkar han inte ha lyckats med detta med dessa två avbildade risiga vagnar. Det finns alltså ett exempel på en förvisso risig, men dock unik korg till ett Hilding Carlsson-boggisläp, som vad jag vet förföll till den grad på en inte okänd plats i Bergslagen att den inte längre ansågs möjlig att rädda. Detta borde inte ha tillåtits ske, men det är ju tyvärr inget att göra åt det nu. Det vore ju bra om inte samma sak tillåts ske även på Österlen, men det kan kanske vår anonyme vän (Wilhelm?) förhindra?
Nu verkar det ju lyckligtvis på den länkade bilden som om den risiga MVJ-vagnen har stått i plåtskjulet hos SkJ, så vi får ju hoppas att den kan fortsätta stå under tak i alla fall, för då kan som tidigare skrivits dess inträdda förfall stoppas upp åtminstone.
Och jag vill i vilket fall som helst ge SkJ:s hemsida en eloge för att den tar upp den intressanta uppgiften om när resp fordon anskaffades, och även vilka fordon som har avyttrats, något som borde inspirera de flesta andra därmed sysselsatta hos andra föreningar. Det ger ju den oinvigde lite mer perspektiv på resp förenings verksamhet genom åren.
/hälsar CEO och önskar lycka till med bevarande av fordon
PS: Och står också till förfogande för utlärande av konsten att på ett ändamålsenligt sätt rulla presenningar för enklaste utrullning på fordonstak, samt konsten att slå lämpliga knopar för fastknytande av desamma, vilktigt inte minst i sånt väder som vi har idag. Kompetensen i dessa nödvändiga arbetsmoment borde utvecklas på alltför många håll!