Sv: Inte nödvändigtvis bortom räddning
(C-E Olsson | 2005-01-09 00:12)
Som ett svar på: Sv: Mer räliga bilder skrivet av J Hjelm den 08. jan 2005 16:02:19:
>>>Tittar man då på SkJ:s hemsida och
deras fordonslista på http://www.skanskajarnvaga
r.se/vagnar.html för att försöka
se vilka vagnar som anskaffades 1971 och
kanske kom med vid denna hämtning så
misstänker man att det då kan ha
handlat om dessa:
>>>MSJ BCo1 nr 5
>>>SJ C3c nr 1735
>>>CHJ C3 nr 621
>>>ÖCJ Co5 nr 213
>>>BJ Co5 243
>>>BJ C3 166
>>>Är det någon som vet exakt vilka
det rörde sig om istället för
ovanstående gissning då?
>>>Tyvärr är alltså dessa bilder inte unika exempel på hur man på olika håll i vårt land har misshandlat museiföremål, förmodligen p g a olika inställning till verksamhetens inriktning vid resp förening eller vad man nu kan ha för organisationsform. ("Vi ska köra ångtåg och inte samla på en massa skrot som ändå ingen gör någonting vettigt med" kanske det låter, och så bryr ingen sig om sådana museiföremål, och man kan då så småningom få ett t o m i demokratisk ordning fattat skrotbeslut.)
>>Vet du inte så skall du inte gisa eller hålla på och försöka smutskasta de som verkligen jobbar med gamla tåg.
1. Vet man inte så är det faktiskt
tillåtet att gissa. Man är då
medveten om att gissningen kan vara fel,
och blir då tacksam för rättelse, som
du alltså meddelade.
2. De som verkligen jobbar med gamla
tåg eller det som dessa består av,
alltså de gamla fordonen, behöver inte
smutskastas, det syns vad de gör för
de blir själv smutsiga av sitt
hedervärda jobb.
De som däremot borde förebrås är de
som INTE jobbar med dem eller
möjligtvis hindrar eller försvårar
för andra att göra det, så som
tyvärr verkar ha skett på flera håll
i vårt avlånga land.
>>Vangnarna från Harlösa:
>>SkJ 8 S MVJ C 20
>>SkJ 10 C SJ C3c 1735
>>SkJ 11 C CHJ C3 621
>>SkJ 21 Tjv BJ Co5 243
>>SkJ 22 BCo SJ Bo5 2287
>>SkJ 30 Tjv BJ C3 166
>>SkJ 22 skall finnas med i den
nationela bevarandeplanen
Det var väl det jag misstänkte att
MSJ-vagnen inte kom därifrån, den lär
ju ha kommit från dåvarande Jvm på
något sätt, men dess anskaffningsår
stämde ju på listan på SkJ-hemsidan.
Likaså att fd ÖCJ 213 skulle ha kommit
samtidigt.
Att den gamla SJ Bo5 2287 också kom
från Harlösa tänkte jag ju inte på,
men den ska inte SkJ ha beröm för att
ha ägnat alltför mycket omsorg.
Nationella bevarandeplanen i all ära,
men den tillhör ju också numera SvJvm
efter bytesaffär för några år sedan,
när ju även fd NOJ-loket nr 33,
alltså SJ L5-an, byttes bort och E2 979
tillkom istället mm. Bo5-an är alltså
i behov av omfattande renovering, men
stod senast jag såg den väl
omhändertagen bland SvJvm:s "gömda
skatter" i fordonsmagasinet på Nynäs i
Gävle. Jag vill f ö påpeka ett fel i
den påpekande listan, där 2287
omnämns som litt BCo, men i en lista
jag har över SkJ-fordon från 1979
omnämns denna en gång synnerligen
eleganta salongsvagn bara som litt
Co1!
Att även fd MVJ 20 kom från Harlösa
verkar ju rimligt, men tyder dessvärre
på fel i listan på hemsidan, där
står det ju att den anskaffades
1974.
>Att beskylla CEO för att inte veta
eller för att inte "verkligen hålla
på med gamla tåg" tyder bara på
okunskap.
>Bilderna talar sitt tydliga språk.
Tyvärr är inte Brösarp den enda
samlingsplatsen för objekt bortom all
räddning.
>/Jonas
Tack Jonas, men jag har faktiskt inte
skrivit att de vagnar de räliga
bilderna visar är SÅ risiga. Jag
skulle vilja påstå att om rätt
intresse och resurser kan komma fram så
kan de faktiskt renoveras, även om det
i vissa fall skulle innebära utbyte av
stora delar av trävirket. Man skulle
då åtminstone kunna ta mått så
länge detta inte sker alltför
hårdhänt (såvida man inte mot
förmodan har tillgång till ritningar)
så att det ginge att tillverka nya
delar, om någon nu skulle vara
intresserad alltså, men det verkar ju
som om det åtminstone finns vår
anonyme skribent "SkJ 4 (detta fordon
var f ö "Wilhelm Scherman", alltså J
1393 på den tiden SkJ märkte allt med
egna nummer) ever" som kanske till slut
skulle kunna få något att hända, för
hittills verkar han inte ha lyckats med
detta med dessa två avbildade risiga
vagnar. Det finns alltså ett exempel
på en förvisso risig, men dock unik
korg till ett Hilding
Carlsson-boggisläp, som vad jag vet
förföll till den grad på en inte
okänd plats i Bergslagen att den inte
längre ansågs möjlig att rädda.
Detta borde inte ha tillåtits ske, men
det är ju tyvärr inget att göra åt
det nu. Det vore ju bra om inte samma
sak tillåts ske även på Österlen,
men det kan kanske vår anonyme vän
(Wilhelm?) förhindra?
Nu verkar det ju lyckligtvis på den
länkade bilden som om den risiga
MVJ-vagnen har stått i plåtskjulet hos
SkJ, så vi får ju hoppas att den kan
fortsätta stå under tak i alla fall,
för då kan som tidigare skrivits dess
inträdda förfall stoppas upp
åtminstone.
Och jag vill i vilket fall som helst ge
SkJ:s hemsida en eloge för att den tar
upp den intressanta uppgiften om när
resp fordon anskaffades, och även vilka
fordon som har avyttrats, något som
borde inspirera de flesta andra därmed
sysselsatta hos andra föreningar. Det
ger ju den oinvigde lite mer perspektiv
på resp förenings verksamhet genom
åren.
/hälsar CEO och önskar lycka till med
bevarande av fordon
PS: Och står också till förfogande
för utlärande av konsten att på ett
ändamålsenligt sätt rulla
presenningar för enklaste utrullning
på fordonstak, samt konsten att slå
lämpliga knopar för fastknytande av
desamma, vilktigt inte minst i sånt
väder som vi har idag. Kompetensen i
dessa nödvändiga arbetsmoment borde
utvecklas på alltför många håll!