Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el
(Kocken. | 2005-01-08 17:16)
Som ett svar på: Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el skrivet av KM den 08. jan 2005 17:11:16:
>
>>Kanske Nohab-motorvagnarna ovan för
roslagsnätet egentligen var ungefär
samma konstruktion som den fyrkantiga
Yo2, men fick huvudlittera X på grund
av konventionella koppel och buffertar?
Någon som vet?
>Visst var det så, ja - urspr.
hästskokoppel, sen Scharfar... /
kurtan
Är det inte bara kombinationen
Buffertar+skruvkoppel som kallas
konventionell stöt och draginrättning
i sverige? Tacksam för svar/åsikter!
Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el - Mattias Jansson - 2005-01-08 17:55