Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el

(Kocken. | 2005-01-08 17:16)

Som ett svar på: Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el skrivet av KM den 08. jan 2005 17:11:16:

>
>>Kanske Nohab-motorvagnarna ovan för roslagsnätet egentligen var ungefär samma konstruktion som den fyrkantiga Yo2, men fick huvudlittera X på grund av konventionella koppel och buffertar? Någon som vet?
>Visst var det så, ja - urspr. hästskokoppel, sen Scharfar... / kurtan

Är det inte bara kombinationen Buffertar+skruvkoppel som kallas konventionell stöt och draginrättning i sverige? Tacksam för svar/åsikter!


Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el - Mattias Jansson - 2005-01-08 17:55