Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el
(Mattias Jansson | 2005-01-08 17:55)
Som ett svar på: Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el skrivet av Kocken. den 08. jan 2005 17:16:53:
>>
>>>Kanske Nohab-motorvagnarna ovan för
roslagsnätet egentligen var ungefär
samma konstruktion som den fyrkantiga
Yo2, men fick huvudlittera X på grund
av konventionella koppel och buffertar?
Någon som vet?
>>Visst var det så, ja - urspr.
hästskokoppel, sen Scharfar... /
kurtan
>Är det inte bara kombinationen
Buffertar+skruvkoppel som kallas
konventionell stöt och draginrättning
i sverige? Tacksam för
svar/åsikter!
Man kanske på smalspår skilde mellan
traditionella smalspårskoppel och
scharfenberg eller så? Man hade ju
både X och Y-fordon, så på smalspår
kan ju den ovannämnda definitionen iaf
inte vara tillämplig?
Vad var det tex för principiell
skillnad mellan exempelvis Xoa1p och
Yoa1p på f d MÖJ? (Jag menar nu inte
skillnaden mellan fordonen i sig, den
framgår MYCKET tydligt om man ser dem
på foto, utan just skillnad i typ av
fordon)
Mattias J
Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar... koppel - KM - 2005-01-09 01:09