Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el

(Mattias Jansson | 2005-01-08 17:55)

Som ett svar på: Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el skrivet av Kocken. den 08. jan 2005 17:16:53:

>>
>>>Kanske Nohab-motorvagnarna ovan för roslagsnätet egentligen var ungefär samma konstruktion som den fyrkantiga Yo2, men fick huvudlittera X på grund av konventionella koppel och buffertar? Någon som vet?
>>Visst var det så, ja - urspr. hästskokoppel, sen Scharfar... / kurtan
>Är det inte bara kombinationen Buffertar+skruvkoppel som kallas konventionell stöt och draginrättning i sverige? Tacksam för svar/åsikter!

Man kanske på smalspår skilde mellan traditionella smalspårskoppel och scharfenberg eller så? Man hade ju både X och Y-fordon, så på smalspår kan ju den ovannämnda definitionen iaf inte vara tillämplig?
Vad var det tex för principiell skillnad mellan exempelvis Xoa1p och Yoa1p på f d MÖJ? (Jag menar nu inte skillnaden mellan fordonen i sig, den framgår MYCKET tydligt om man ser dem på foto, utan just skillnad i typ av fordon)
Mattias J


Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar... koppel - KM - 2005-01-09 01:09