Sv: Onödiga dubbelspår?

(Per Sillén | 2005-07-30 20:34)

Som ett svar på: Sv: Onödiga dubbelspår? skrivet av J.S. den 30. jul 2005 19:56:18:

>>>Varför finns det dubbelspår på minst sagt "udda" och onödiga ställen när dubbelspår skulle vara "naturligare" på många andra?
>>>Jag tänker på de dubbelspår som löper mellan Ånge (Ovansjö) - Ramsjö, Bollnäs - Kilafors och Holmsveden - Mo Grindar. Det sistnämnda dessutom en "dyr" linjeomläggning där spåret går som om det löpte i ett grustag.
>>>Det borde ju finnas måna andra linjer och sträckningar med både högre belastning och antalet tåg för att motivera dubbeslpår eller är det så att man abra bygger dubbelspår numera när man gör linjerätningar etc. ?
>>>/Bengt
>>De två första du nämner är ju från början av 60-talet, men Holmsveden - Mo Grindar byggdes ju på 90-talet. Det skulle väl bli hela vähen Ockelbo - Kilafors tydligen, men det föll vist på grund av brist på pnegar, enligt vad som sagts här. Eller fanns det andra skäl?
>>M J
>Dessa dubbelspår byggdes väl på den tiden då Norra stambanan var den ohotat viktigaste banan genom Norrland. Men nu med Botniabanan och allt mer trafik på OKB flyttas resurserna kanske till kusten.

I Banverkets rapport "Nulägesbeskrivning av statens spåranläggningar" daterad oktober 2001 finns uppgifter om antal tåg per vardagsmedeldygn från våren 2000 uppdelade på delsträckor. Väljer man ut de tio mest belastade sträckorna som helt eller delvis består av enkelspår får man följande lista;
181 SödertäljeC-SödertäljeH
95 OKB vid Gamla Uppsala
86 Ängelholm-Helsingborg
65 Helsingborg-Åstorp
64 Göteborg-Öxnered
62 Varberg-Halmstad
62 Kilafors-Ockelbo
60 Hässleholm-Kristianstad
59 Ljusdal-Bollnäs
59 Folkesta-Rekarne
Sedan dess har det väl skett vissa förändringar i trafikmängderna, men jag har ej tillgång till nyare data. Falun-Borlänge borde nog ligga på listans övre halva, så länge Rikstrafiken stöttar TiB.
Med den ryckighet som kännetecknar svensk järnvägspolitik, är det väl snart ingen som vågar göra några prognoser på mer än ett års sikt. Jag vågar iallafall inte, trots att jag en gång i tiden var svensk trafikprognosexepert i en OECD-arbetesgrupp.
P.S.


Sv: Onödiga dubbelspår? - Per Helmerson - 2005-07-30 22:21
Sv: Onödiga dubbelspår? - Lennart Petersen - 2005-07-30 22:53
Sv: Onödiga dubbelspår? - sparsnoken - 2005-07-31 07:06