Sv: Onödiga dubbelspår?
(sparsnoken | 2005-07-31 07:06)
Som ett svar på: Sv: Onödiga dubbelspår? skrivet av Per Sillén den 30. jul 2005 20:34:12:
>>>>Varför finns det dubbelspår på
minst sagt "udda" och onödiga ställen
när dubbelspår skulle vara
"naturligare" på många andra?
>>>>Jag tänker på de dubbelspår som
löper mellan Ånge (Ovansjö) -
Ramsjö, Bollnäs - Kilafors och
Holmsveden - Mo Grindar. Det
sistnämnda dessutom en "dyr"
linjeomläggning där spåret går som
om det löpte i ett grustag.
>>>>Det borde ju finnas måna andra
linjer och sträckningar med både
högre belastning och antalet tåg för
att motivera dubbeslpår eller är det
så att man abra bygger dubbelspår
numera när man gör linjerätningar
etc. ?
>>>>/Bengt
>>>De två första du nämner är ju
från början av 60-talet, men
Holmsveden - Mo Grindar byggdes ju på
90-talet. Det skulle väl bli hela
vähen Ockelbo - Kilafors tydligen, men
det föll vist på grund av brist på
pnegar, enligt vad som sagts här. Eller
fanns det andra skäl?
>>>M J
>>Dessa dubbelspår byggdes väl på den
tiden då Norra stambanan var den ohotat
viktigaste banan genom Norrland. Men nu
med Botniabanan och allt mer trafik på
OKB flyttas resurserna kanske till
kusten.
>I Banverkets rapport
"Nulägesbeskrivning av statens
spåranläggningar" daterad oktober 2001
finns uppgifter om antal tåg per
vardagsmedeldygn från våren 2000
uppdelade på delsträckor. Väljer man
ut de tio mest belastade sträckorna som
helt eller delvis består av enkelspår
får man följande lista;
>181 SödertäljeC-SödertäljeH
>95 OKB vid Gamla Uppsala
>86 Ängelholm-Helsingborg
>65 Helsingborg-Åstorp
>64 Göteborg-Öxnered
>62 Varberg-Halmstad
>62 Kilafors-Ockelbo
>60 Hässleholm-Kristianstad
>59 Ljusdal-Bollnäs
>59 Folkesta-Rekarne
>Sedan dess har det väl skett vissa
förändringar i trafikmängderna, men
jag har ej tillgång till nyare data.
Falun-Borlänge borde nog ligga på
listans övre halva, så länge
Rikstrafiken stöttar TiB.
>Med den ryckighet som kännetecknar
svensk järnvägspolitik, är det väl
snart ingen som vågar göra några
prognoser på mer än ett års sikt. Jag
vågar iallafall inte, trots att jag en
gång i tiden var svensk
trafikprognosexepert i en
OECD-arbetesgrupp.
>P.S.
---------------
Orsaken till att man byggde ut
dubbelspår längs delar av Norra
Stambanan var att godstrafiken tidigare
ökade hela tiden mellan norra och
södra Sverige.
Sedan dess har prognospanoramat förändrats genom att ökningstakten har minskat, Botniabanan snart tillkommer (som man inte planerade för tidigare) och att tyngdpunkten har förskjutits från långväga godstransporter till regional persontrafik inom järnvägen. Den regionala persontrafiken var ju ett tag i stort sett 'utdöd' (utom Uppsalapendeln) men är nu den som oftast motiverar kapacitetsutbyggnader.
Därför så behövs dubbelspåren idag på andra ställen än längs Norra Stambanan.
mvh/spårsnoken
Sv: Onödiga dubbelspår? - Per Sillén - 2005-07-31 08:27
Sv: Onödiga dubbelspår? - Martin Nyberg - 2005-07-31 22:01