Sv: Onödiga dubbelspår?

(sparsnoken | 2005-07-31 08:58)

Som ett svar på: Sv: Onödiga dubbelspår? skrivet av Per Sillén den 31. jul 2005 08:27:51:

>>>>>>Varför finns det dubbelspår på minst sagt "udda" och onödiga ställen när dubbelspår skulle vara "naturligare" på många andra?
>>>>>>Jag tänker på de dubbelspår som löper mellan Ånge (Ovansjö) - Ramsjö, Bollnäs - Kilafors och Holmsveden - Mo Grindar. Det sistnämnda dessutom en "dyr" linjeomläggning där spåret går som om det löpte i ett grustag.
>>>>>>Det borde ju finnas måna andra linjer och sträckningar med både högre belastning och antalet tåg för att motivera dubbeslpår eller är det så att man abra bygger dubbelspår numera när man gör linjerätningar etc. ?
>>>>>>/Bengt
>>>>>De två första du nämner är ju från början av 60-talet, men Holmsveden - Mo Grindar byggdes ju på 90-talet. Det skulle väl bli hela vähen Ockelbo - Kilafors tydligen, men det föll vist på grund av brist på pnegar, enligt vad som sagts här. Eller fanns det andra skäl?
>>>>>M J
>>>>Dessa dubbelspår byggdes väl på den tiden då Norra stambanan var den ohotat viktigaste banan genom Norrland. Men nu med Botniabanan och allt mer trafik på OKB flyttas resurserna kanske till kusten.
>>>I Banverkets rapport "Nulägesbeskrivning av statens spåranläggningar" daterad oktober 2001 finns uppgifter om antal tåg per vardagsmedeldygn från våren 2000 uppdelade på delsträckor. Väljer man ut de tio mest belastade sträckorna som helt eller delvis består av enkelspår får man följande lista;
>>>181 SödertäljeC-SödertäljeH
>>>95 OKB vid Gamla Uppsala
>>>86 Ängelholm-Helsingborg
>>>65 Helsingborg-Åstorp
>>>64 Göteborg-Öxnered
>>>62 Varberg-Halmstad
>>>62 Kilafors-Ockelbo
>>>60 Hässleholm-Kristianstad
>>>59 Ljusdal-Bollnäs
>>>59 Folkesta-Rekarne
>>>Sedan dess har det väl skett vissa förändringar i trafikmängderna, men jag har ej tillgång till nyare data. Falun-Borlänge borde nog ligga på listans övre halva, så länge Rikstrafiken stöttar TiB.
>>>Med den ryckighet som kännetecknar svensk järnvägspolitik, är det väl snart ingen som vågar göra några prognoser på mer än ett års sikt. Jag vågar iallafall inte, trots att jag en gång i tiden var svensk trafikprognosexepert i en OECD-arbetesgrupp.
>>>P.S.
>>---------------
>>Orsaken till att man byggde ut dubbelspår längs delar av Norra Stambanan var att godstrafiken tidigare ökade hela tiden mellan norra och södra Sverige.
>>Sedan dess har prognospanoramat förändrats genom att ökningstakten har minskat, Botniabanan snart tillkommer (som man inte planerade för tidigare) och att tyngdpunkten har förskjutits från långväga godstransporter till regional persontrafik inom järnvägen. Den regionala persontrafiken var ju ett tag i stort sett 'utdöd' (utom Uppsalapendeln) men är nu den som oftast motiverar kapacitetsutbyggnader.
>>Därför så behövs dubbelspåren idag på andra ställen än längs Norra Stambanan.
>>mvh/spårsnoken
>Godsprioriteringarna är nog inte helt bortglömda. Mjölby-Hallsberg hade år 2000 inte mer än 46 tåg per dygn och är med som dubbelspårsutbyggnad i Framtidsplanen trots att utveckling av regionaltågstrafik bara tycks aktuell söder om Motala.
>Som ett tilägg till de mest trafikerade enkelelspåren kan en lista med de minst trafikerade tvåspåriga avsnitten vara av intresse.
>34 VKB vid Laholm
>34 Grängesberg-Ställdalen
>37 Svealandsbanan öster om Läggesta
>40 Mälarbanan på del mellan Jädersbruk och Hovsta
>43 Ånge-Ramsjö
>46 Motala-Degerön
>P.S.
------------
Nej. Helt bortglömda är de inte. På 1970-talet sågs järnvägens framtid som huvudsakligen inom långväga godstrafik, och då framförallt långa transporter mellan Norrland och södra Sverige och kombitrafik. På 1980-talet kom SJ:s snabbtågsprojekt med uppgradering av framförallt VSB och SSB för högre hastigheter. På 1990-talet och fram till nu är det snabbtågssatsningarna som fortsatt och kompletterats av regionaltågstrafik på många håll i landet.

Vad som kommer att styra utvecklingen framgent är väl ganska osäkert; troligtvis kommer snabbtågssatsningarna att fortsätta med successivt högre hastigheter med befintligt tågmateriel (upp till 230-250 km/tim); regionaltrafiken kommer att fortsätta att byggas ut i Skåne, Göteborgsregionen och i Stockholmsregionen (bl.a. Upptåget via Arlanda som redan är på gång och 'flygplatspendel' till Skavsta).

På godssidan är det väl osäkert om det blir så mycket; GC är ju i full färd med att avveckla vagnslasttrafiken och övriga operatörer verkar inte vara intresserade att ta över; kombitrafiken kan öka särskilt om t.ex. banavgifterna avskaffas.

Hur det blir får vi väl se men troligen kommer politikerna att ge mindre investeringsmedel i framtiden till järnvägen pga. mindre behov; särskilt om det blir en borgerlig regering efter nästa val eftersom en sådan redan har antytt att man kommer att öka banavgifterna vilket självfallet verkar reducerande på behovet av nyinvesteringar.

Vad gäller Mjölby-Hallsberg verkar det väl med nuvarande framtidsutsikter lite överdrivet att planera för dubbelspår annat än där regionaltrafiken byggs ut mellan Motala och Mjölby.

mvh/spårsnoken


Sv: Onödiga dubbelspår? - Bengt Jönsson - 2005-07-31 09:08