Sv: Vad hände med HP1? Z65

(Peter Gustafsson | 2005-10-18 00:10)

Som ett svar på: Sv: Vad hände med HP1? Z65 skrivet av BD den 17. okt 2005 22:26:59:

>>>>>>Hej!
>>>>>>En fundring från mig är hur det gick med Volvo Flygmotors försök med tågdrift. Från början var det ett X9-tågsätt (vilket?) men vad hände sedan?
>>>>>>
>>>>>>Hälsningar
>>>>>>Sven
>>>>>Detta projekt gick ju ut på att utveckla en billig drivlina för järnvägsfordon (dieselmotorvagnar)uppbyggd av standard hydraulkomponenter. Dvs. hydraulpump - slangar - hydraulmotorer på varje axel. På järväg kallas detta hydrostatdrift (på landsvägsfordon ofta bara hydrauldrift).
>>>>>Det ryktas om ytterligare ett sådant Svenskt projekt med en ombyggd rälsbuss (Y6) men jag har aldrig sett det beskrivet. Ett motsvarande projekt genomfördes även i England.
>>>>>Grundproblemet är att hydraulmotorer är hastighetsstyrda (som synkronmotorer), därmed får man ingen automatisk dragkraftsfördelning mellan motorerna (en kan slira medan andra inte drar alls). Man får heller ingen frirullning eller enkel paralell/serieomkoppling. Slutsatsen är att det går att bygga en sådan drivlina men att det i slutänden blir så komplicerat att man förlorar den enkelhet man var ute efter.
>>>>>För enkla applikationer som långsamma gruvtruckar och små växellok fungerar det dock bra.
>>>>>Som vanligt är det inte lika kul att skriva om misslyckade utvecklingsprojekt så det är väl därför det är så tyst om dem. Någon som har mer detaljinformation?
>>>>>Dag B
>>>>Tågsättet bestod av X9 137-138 med mellanvagn 2301. När projektet avslutats kom mellanvagnen att skrotas medan motorvagnarna återställdes och sattes i trafik igen 1986. Numera tillhör dessa tillsammans med en annan mellanvagn Järnvägsmuseum och är deponerade hos BJs i Göteborg.
>>>Och den ombyggda Y6: an lär ska finnas på SvJvm
>>>/Jonas
>>Var det nummer 1247 eller var det någon annan experimenthistoria?
>>M J
>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^¨
>Tror det även var en Z65 som fick hydrostatdrift. Vad hände med den och vilken var det?

Det var Y7 1247 resp 1256 som byggdes om med hydrostatdrift,på den senare gjordes det en större ombyggnad då den även försågs med ett svänghjul. Denna vagn blev exteriört en särling då de två högra hyttfönstren sattes igen i A-änden.
Båda vagnarna är skrotade, 1247 av SVjvm i Gävle och 1256 av KJmf i Kalmar


Sv: Vad hände med HP1? Bild på "svänghjuls-Y7:an" - J-E Hedlöf - 2005-10-18 07:02
Sv: Vad hände med HP1? Z65 - Mattias Jansson - 2005-10-18 18:18