Sv: Vad hände med HP1? Z65
(Mattias Jansson | 2005-10-18 18:18)
Som ett svar på: Sv: Vad hände med HP1? Z65 skrivet av Peter Gustafsson den 18. okt 2005 00:10:00:
>>>>>>>Hej!
>>>>>>>En fundring från mig är hur det
gick med Volvo Flygmotors försök med
tågdrift. Från början var det ett
X9-tågsätt (vilket?) men vad hände
sedan?
>>>>>>>
>>>>>>>Hälsningar
>>>>>>>Sven
>>>>>>Detta projekt gick ju ut på att
utveckla en billig drivlina för
järnvägsfordon
(dieselmotorvagnar)uppbyggd av standard
hydraulkomponenter. Dvs. hydraulpump -
slangar - hydraulmotorer på varje axel.
På järväg kallas detta hydrostatdrift
(på landsvägsfordon ofta bara
hydrauldrift).
>>>>>>Det ryktas om ytterligare ett
sådant Svenskt projekt med en ombyggd
rälsbuss (Y6) men jag har aldrig sett
det beskrivet. Ett motsvarande projekt
genomfördes även i England.
>>>>>>Grundproblemet är att
hydraulmotorer är hastighetsstyrda (som
synkronmotorer), därmed får man ingen
automatisk dragkraftsfördelning mellan
motorerna (en kan slira medan andra inte
drar alls). Man får heller ingen
frirullning eller enkel
paralell/serieomkoppling. Slutsatsen är
att det går att bygga en sådan
drivlina men att det i slutänden blir
så komplicerat att man förlorar den
enkelhet man var ute efter.
>>>>>>För enkla applikationer som
långsamma gruvtruckar och små
växellok fungerar det dock bra.
>>>>>>Som vanligt är det inte lika kul
att skriva om misslyckade
utvecklingsprojekt så det är väl
därför det är så tyst om dem. Någon
som har mer detaljinformation?
>>>>>>Dag B
>>>>>Tågsättet bestod av X9 137-138
med mellanvagn 2301. När projektet
avslutats kom mellanvagnen att skrotas
medan motorvagnarna återställdes och
sattes i trafik igen 1986. Numera
tillhör dessa tillsammans med en annan
mellanvagn Järnvägsmuseum och är
deponerade hos BJs i Göteborg.
>>>>Och den ombyggda Y6: an lär ska
finnas på SvJvm
>>>>/Jonas
>>>Var det nummer 1247 eller var det
någon annan experimenthistoria?
>>>M J
>>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^¨
>>Tror det även var en Z65 som fick
hydrostatdrift. Vad hände med den och
vilken var det?
>Det var Y7 1247 resp 1256 som byggdes
om med hydrostatdrift,på den senare
gjordes det en större ombyggnad då den
även försågs med ett svänghjul.
Denna vagn blev exteriört en särling
då de två högra hyttfönstren sattes
igen i A-änden.
>Båda vagnarna är skrotade, 1247 av
SVjvm i Gävle och 1256 av KJmf i
Kalmar
Du råkar inte känna till när de
skrotades också?