Sv: Godsspårvägar

(Stefan Isaksson | 2006-01-19 20:34)

Som ett svar på: Sv: Godsspårvägar skrivet av Jonny Saljefeldt den 18. jan 2006 14:33:10:

>>Trevlig spårvagn uppsnappad vid VW:s Phaeton fabrik i Dresden!
>>
>>Komersiell godstrafik kanske vore en idé för Göteborg, Malmö eller Norrköping. För Stockholm och Malmköping förmodligen av mindre intresse.
>>Alla progresiva idéer är bra!! I alla fall som idéer betraktade.
>I Malmö bedrev MSS godstrafik på spår, dels åren 1916-1953 mellan Järnvägsgatan i Limhamn och Stora Nygatan, dels åren 1917-1963 med det bekanta Koltåget mellan Nyhamnen och Malmö Gasverk.

Även Stockholm och Göteborg hade omfattande godstrafik på den tiden det begav sig.
Bland annat försiggick en hel del kreaturstransporter mellan Söder Mälarstrand (särskilt spår) och Slakthuset.

Några uppgifter lista gällande den omnumrering och omlittrering SS gjorde av fordonen övertagna från SNS och SSB år 1918:

Lok hade littera E1, E2 för SNS (två stycken byggda 1909 resp 1911), G1 hos SSB (ett byggt 1909) medan de fick littera L hos SS. G1 -> L1, E1,E2 -> L2.

Godsvagnar hade hos alla tre bolagen littera D och det verkar ha funnits ganska många, men min nummerförteckning är inte komplett så jag vet inte hur många det var, men de nummer jag har antecknade är för SS: 1001-1012 för D1-D2 och 1073-1089 för D10-D12. Om man antar att luckan i serien helt fylldes av vagnar littera D3-D9 och utöver detta 4 vagnar av littera D13 är vi uppe i 93 godsvagnar.

Tyvärr kan jag inte vitsorda tillförlitligheten i listan, som är en avskrift jag i all hast gjorde i mitten på 70-talet av en lista jag lånat. Jag tror denna var maskinskriven och antagligen inte någon handling från Stockholms spårvägar.

SI


Sv: Godsspårvagnar - Leif B - 2006-01-19 22:29