Sv: SJ skall "se över stolens färdriktning"

(Staffan Sävenfjord | 2006-02-20 21:50)

Som ett svar på: Sv: SJ skall "se över stolens färdriktning" skrivet av Svante Bolander den 20. feb 2006 21:27:52:

>>Motsittning, eftersittning, sitta vänd framåt eller bakåt har diskuterats i PV, och nyligen även i Computer Sweden, där en insändare kritiserade vad han upplevde som brister i SJ:s bokning av plats på X2000. I dagens nummer svarar SJ:s presschef att man vill "erbjuda resenären den bästa tänkbara servicen" genom t ex biljettlöst resande (har väl funnits i flera år?) och införa ett kundlojalitetsprogram. "Dessutom ska vi se över stolens färdriktning", skriver presschefen. När denna översyn är genomförd kanske resenären som stiger på X2000 i Skövde kommer att märka att vagnen är på väg mot Göteborg och stolen mot Stockholm? Eller skall man måhända återinföra vridbara fåtäljer, som ursprungligen fanns i en del 60-talsvagnar?
>>Presschefen nämner också att det går att boka "'PC-plats', något som säkert just it-konsulter gillar". Det gäller kanske inte de it-konsulter som är Macintosh-frälsta :-)
>Traditionellt har man inom järnvägen varit rädd för att binda upp sig angående vagnarnas riktning. Dvs om man skulle göra det kommer 80 % av resenärerna att förvänta sig att få sitta i färdriktningen och det blir ett herrans gnäll om vagnen skulle vara felvänd. Därför har man, åtminstone hittills, inte gjort några utfästelser. Så är praxis även i övriga Europa.
>Å andra sidan har alltid vagnarnas riktning varit planerad i den interna s k sammansättningsplanen, men det har inte behövts läggas någon större möda på att alltid få vagnarna rättvända, eftersom det inte gör så mycket om de ibland går felvända, de fungerar ändå. Men för att vända vagnar rätt finns det ändå, t ex i Hagalund, vändskivor just för detta.
>Vad gäller X2000 så tycks dessa tåg ha ett mycket högt rättvändhetstal, jag skulle gissa att på sträckan Stockholm - Göteborg går max ett tågsätt per vecka felvänt.
>Sannolikt är det lättare att hålla motorvagnståg rättvända, kanske just för att underhållsanläggningarna kräver det, och då kanske det är dags att tänka om huruvida det ska utnyttjas vid platsbokning. Måhända är något på gång där, och stolens färdriktning kanske snart kan fås att överenstämma med resenärens.
>Vad gäller vändbara fåtöljer så hade de fördelen att kunna vändas även där tåget under resan bytte körriktning. I Norge tillämpades detta, och det var ett skådespel att se proceduren, i t ex Kristiansand på Vestbanen, i en fullsatt vagn.
>/S

För de flesta vagnar har det inte angetts i den interna sammansättningsplanen hur de skall vara vända. Undantag har dock funnits för AB-vagnar, BF-vagnar, R-vagnar och några till. För cirka tio år sedan togs dock även detta bort eftersom det ändå aldrig respekterades.
Vändskivan i Hagalund togs bort under min tid på vagnledningen (1989-1994). Möjligen var det bara tillfälligt. Men våra protester då bemöttes närmast med ett hånskratt. Vilket väl inte var så konstigt eftersom den knappast användes.
Huruvida det är lättare att hålla motorvagnståg rättvända är beroende på hur omloppen ser ut. För Göteborgs X11-X14 eller TiB:s Regina är det närmast omöjligt. För X-Tåget och Upptåget är det väldigt lätt. För att ta några exempel.
X2-orna däremot är ju precis som Svante säger så gott som alltid vända åt samma håll, så där borde man med stor sannolikhet att få rätt kunna lägga in i bokningssystemet om det är framlänges- eller baklängesplats.
Konstigt nog fick det datorbaserade bokningssystemet skulden för att det inte gick att boka fram- eller baklängesplats. Det gick inte på den manuella tiden med pärmsnurrorna heller. Skillnaden var dock bara att man då oftast lovades framlängesplats. I hälften av fallen fick man också det och då var ju alltid frid och fröjd. Annars var det bara att utbrista ett "ojsan - det blev viss fel".

Jag har förut berättat historien om damen som ringde till SNAP när systemet var nytt:
- Jo, jag gillar inte att man inte kan beställa framlängesplats längre. Sist fick jag åka baklänges och det tål jag bara inte.
- Ja, men kunde ni inte bytt plats med någon?
- Bytt med någon??? Det var ju bara jag i hela vagnen!

En annan historia är när vi skulle ha en vagn vänd på ett särskilt sätt i samband med ett utställningståg. När jag var ute på morgonen för att kolla att allt var rätt såg jag att vagnen fortfarande var felvänd. En trafikmästare tillkallades och han sa:
- Det var märkvärdigt. Jag var själv ute i går och vände den.
Men han fixade i alla fall fram ett lok så att den kunde dras ut för vändning. När vagnen kom tillbaka kom ännu en trafikmästare förbi och frågade vad vi gjorde:
- Jo, vi vände vagnen för den var felvänd.
- Nej, det kan inte ha varit var jag var själv ute och vände den i går.

Och så tar vi hovmästaren i en R1 som fått självserveringen vänd mot första klass och således bordsserveringen mot andra klass. Han skrev i vagnskadeboken:
- Vagnen bör vändas helt om.
Svaret blev:
- Vi finner att vagnen är rättvänd. Hjulen skall vara nedåt.




Sv: SJ skall "se över stolens färdriktning" - huru med X2000 via Vå? - Hans Broman - 2006-02-20 22:33