Sv: SJ skall "se över stolens färdriktning"
(Staffan Sävenfjord | 2006-02-20 21:50)
Som ett svar på: Sv: SJ skall "se över stolens färdriktning" skrivet av Svante Bolander den 20. feb 2006 21:27:52:
>>Motsittning, eftersittning, sitta
vänd framåt eller bakåt har
diskuterats i PV, och nyligen även i
Computer Sweden, där en insändare
kritiserade vad han upplevde som brister
i SJ:s bokning av plats på X2000. I
dagens nummer svarar SJ:s presschef att
man vill "erbjuda resenären den bästa
tänkbara servicen" genom t ex
biljettlöst resande (har väl funnits i
flera år?) och införa ett
kundlojalitetsprogram. "Dessutom ska vi
se över stolens färdriktning", skriver
presschefen. När denna översyn är
genomförd kanske resenären som stiger
på X2000 i Skövde kommer att märka
att vagnen är på väg mot Göteborg
och stolen mot Stockholm? Eller skall
man måhända återinföra vridbara
fåtäljer, som ursprungligen fanns i en
del 60-talsvagnar?
>>Presschefen nämner också att det
går att boka "'PC-plats', något som
säkert just it-konsulter gillar". Det
gäller kanske inte de it-konsulter som
är Macintosh-frälsta :-)
>Traditionellt har man inom järnvägen
varit rädd för att binda upp sig
angående vagnarnas riktning. Dvs om man
skulle göra det kommer 80 % av
resenärerna att förvänta sig att få
sitta i färdriktningen och det blir ett
herrans gnäll om vagnen skulle vara
felvänd. Därför har man, åtminstone
hittills, inte gjort några
utfästelser. Så är praxis även i
övriga Europa.
>Å andra sidan har alltid vagnarnas
riktning varit planerad i den interna s
k sammansättningsplanen, men det har
inte behövts läggas någon större
möda på att alltid få vagnarna
rättvända, eftersom det inte gör så
mycket om de ibland går felvända, de
fungerar ändå. Men för att vända
vagnar rätt finns det ändå, t ex i
Hagalund, vändskivor just för
detta.
>Vad gäller X2000 så tycks dessa tåg
ha ett mycket högt rättvändhetstal,
jag skulle gissa att på sträckan
Stockholm - Göteborg går max ett
tågsätt per vecka felvänt.
>Sannolikt är det lättare att hålla
motorvagnståg rättvända, kanske just
för att underhållsanläggningarna
kräver det, och då kanske det är dags
att tänka om huruvida det ska utnyttjas
vid platsbokning. Måhända är något
på gång där, och stolens
färdriktning kanske snart kan fås att
överenstämma med resenärens.
>Vad gäller vändbara fåtöljer så
hade de fördelen att kunna vändas
även där tåget under resan bytte
körriktning. I Norge tillämpades
detta, och det var ett skådespel att se
proceduren, i t ex Kristiansand på
Vestbanen, i en fullsatt vagn.
>/S
För de flesta vagnar har det inte
angetts i den interna
sammansättningsplanen hur de skall vara
vända. Undantag har dock funnits för
AB-vagnar, BF-vagnar, R-vagnar och
några till. För cirka tio år sedan
togs dock även detta bort eftersom det
ändå aldrig respekterades.
Vändskivan i Hagalund togs bort under
min tid på vagnledningen (1989-1994).
Möjligen var det bara tillfälligt. Men
våra protester då bemöttes närmast
med ett hånskratt. Vilket väl inte var
så konstigt eftersom den knappast
användes.
Huruvida det är lättare att hålla
motorvagnståg rättvända är beroende
på hur omloppen ser ut. För Göteborgs
X11-X14 eller TiB:s Regina är det
närmast omöjligt. För X-Tåget och
Upptåget är det väldigt lätt. För
att ta några exempel.
X2-orna däremot är ju precis som
Svante säger så gott som alltid vända
åt samma håll, så där borde man med
stor sannolikhet att få rätt kunna
lägga in i bokningssystemet om det är
framlänges- eller baklängesplats.
Konstigt nog fick det datorbaserade
bokningssystemet skulden för att det
inte gick att boka fram- eller
baklängesplats. Det gick inte på den
manuella tiden med pärmsnurrorna
heller. Skillnaden var dock bara att man
då oftast lovades framlängesplats. I
hälften av fallen fick man också det
och då var ju alltid frid och fröjd.
Annars var det bara att utbrista ett
"ojsan - det blev viss fel".
Jag har förut berättat historien om
damen som ringde till SNAP när systemet
var nytt:
- Jo, jag gillar inte att man inte kan
beställa framlängesplats längre. Sist
fick jag åka baklänges och det tål
jag bara inte.
- Ja, men kunde ni inte bytt plats med
någon?
- Bytt med någon??? Det var ju bara jag
i hela vagnen!
En annan historia är när vi skulle ha
en vagn vänd på ett särskilt sätt i
samband med ett utställningståg. När
jag var ute på morgonen för att kolla
att allt var rätt såg jag att vagnen
fortfarande var felvänd. En
trafikmästare tillkallades och han sa:
- Det var märkvärdigt. Jag var själv
ute i går och vände den.
Men han fixade i alla fall fram ett lok
så att den kunde dras ut för
vändning. När vagnen kom tillbaka kom
ännu en trafikmästare förbi och
frågade vad vi gjorde:
- Jo, vi vände vagnen för den var
felvänd.
- Nej, det kan inte ha varit var jag var
själv ute och vände den i går.
Och så tar vi hovmästaren i en R1 som
fått självserveringen vänd mot
första klass och således
bordsserveringen mot andra klass. Han
skrev i vagnskadeboken:
- Vagnen bör vändas helt om.
Svaret blev:
- Vi finner att vagnen är rättvänd.
Hjulen skall vara nedåt.
Sv: SJ skall "se över stolens färdriktning" - huru med X2000 via Vå? - Hans Broman - 2006-02-20 22:33