Sv: Tillverkningsnummer 7 m m

(Björn Edman | 2006-03-08 18:52)

Som ett svar på: Sv: Tillverkningsnummer 7 m m skrivet av Carl-Erik Olsson den 08. mar 2006 04:14:27:

>>Vilket tillverkningsnummer hade MÅJ ångvagn XC 10, som tillverkades i Arlöv 1910?
>Svar: 7.
>Detta står i den av Erik Sundström sammanställda tidiga (och förstås sedan länge slutsålda) SJK-boken "Ånglok tillverkade i Sverige" som talar om vilka ånglok och ångvagnar som byggdes när och var.
>Där kan man då läsa att fabriken grundades av Ludvig Rössels Mek. Verkstad, som tidigare hade tillverkat vågar i Malmö och började tillverka järnvägsvagnar i Arlöv 1898. Efter konkurs 1901 övertogs rörelsen av ett nytt bolag "Waggonfabriken i Arlöf" som sedan 1918 uppgick i ASJ, AB Svenska Järnvägsverkstäderna. Man tillverkade inga lok, men några då tekniskt mycket avancerade "ångmotorvagnar" med panna och maskineri från den franska fabriken Purrey i Bordeaux, med på något sätt med koks automateldad (ingen eldare att avlöna) vattenrörspanna med således betydligt högre tryck (24 atm/450gr C) än i vanliga lokpannor för bättre ekonomi. De flesta hade axelföljden 1A1, dvs drivningen skedde från en högvarvig (500rpm) 150hk (normalspår) 4-cyl tandemkompoundångmotor på en kedjedriven axel under pannan i ena änden, som för normalspår hade en uppseendeväckande vindklyvarform. Bakänden hade inbyggd plattform med övergång till en ev tillkopplad vanlig personvagn.
>Tillverkade ångvagnar var dessa (data dessutom enligt Yngve Holmgrens artikel i Järnvägs-Teknik 4/1961):
>1 1907 DJ "Auto No 1" (Dalslands Jv), slopad 1937
>2 1907 SOEJ 1 (Sölvesborg-Olofstöm-Elmhults Jv), skrot 1940
>3 1908 KjBJ 1 (Kjeflinge-Barsebäckshamns Jv), 1928 SJ X5/CF1-Xå 401, 1937 HHJ 133
>4 1908 KjBJ 2 (- " -), 1928 SJ X5/CF1-Xå 402, skrot 1932
>5 1909 LJ 1 (Lidköping-Kållands Jv, 891mm) slopad ca 1939
>6 1909 MHJ 1 (Mjölby-Hästholmens Jv), slopad 1921
>7 1910 MÅJ 10 (Mönsterås-Åseda Jv, 891mm, ax.f. A1) skrot 1940
>8 1911 LB 1 (Langelandsbanen, Danmark) slopad 1916
>9 1912 VVJ (Visby-Västerhejde Jv, 891mm, ax.f. A1) slopad ca 1940
>Som vanligt med tekniskt avancerade fordon på den tiden blev de alltför snabbt otillförlitliga, speciellt p g a krånglande flottörreglerade injektorer, och var inte i drift länge, speciellt inte om man jämför med ånglok. Den troligen längst överlevande, en av vagnarna från KjBJ, inköptes av HHJ (Helsingborg-Hessleholms Jv) och byggdes om till tvåaxlig resgodsvagn F3 133 1937/38, sedan SJ EF3 8611, och slutade sina dagar, troligen på 1980-talet, efter att ha varit verkstadsvagn Qgv 945 0725 i Nässjö.
>Mer om ångvagnar har nog skrivits i antingen PV eller det rekommendabla speciellt järnvägshistoriska forumet som länken går till.
>Pröva resp sökfunktion för mer uppgifter om intresse finnes!
>/CEO

CEO!
Tack för ett uttömmande svar!
/Björn