Sv: Tillverkningsnummer 7 m m
(Björn Edman | 2006-03-08 18:52)
Som ett svar på: Sv: Tillverkningsnummer 7 m m skrivet av Carl-Erik Olsson den 08. mar 2006 04:14:27:
>>Vilket tillverkningsnummer hade MÅJ
ångvagn XC 10, som tillverkades i
Arlöv 1910?
>Svar: 7.
>Detta står i den av Erik Sundström
sammanställda tidiga (och förstås
sedan länge slutsålda) SJK-boken
"Ånglok tillverkade i Sverige" som
talar om vilka ånglok och ångvagnar
som byggdes när och var.
>Där kan man då läsa att fabriken
grundades av Ludvig Rössels Mek.
Verkstad, som tidigare hade tillverkat
vågar i Malmö och började tillverka
järnvägsvagnar i Arlöv 1898. Efter
konkurs 1901 övertogs rörelsen av ett
nytt bolag "Waggonfabriken i Arlöf" som
sedan 1918 uppgick i ASJ, AB Svenska
Järnvägsverkstäderna. Man tillverkade
inga lok, men några då tekniskt mycket
avancerade "ångmotorvagnar" med panna
och maskineri från den franska fabriken
Purrey i Bordeaux, med på något sätt
med koks automateldad (ingen eldare att
avlöna) vattenrörspanna med således
betydligt högre tryck (24 atm/450gr C)
än i vanliga lokpannor för bättre
ekonomi. De flesta hade axelföljden
1A1, dvs drivningen skedde från en
högvarvig (500rpm) 150hk (normalspår)
4-cyl tandemkompoundångmotor på en
kedjedriven axel under pannan i ena
änden, som för normalspår hade en
uppseendeväckande vindklyvarform.
Bakänden hade inbyggd plattform med
övergång till en ev tillkopplad vanlig
personvagn.
>Tillverkade ångvagnar var dessa (data
dessutom enligt Yngve Holmgrens artikel
i Järnvägs-Teknik 4/1961):
>1 1907 DJ "Auto No 1" (Dalslands Jv),
slopad 1937
>2 1907 SOEJ 1
(Sölvesborg-Olofstöm-Elmhults Jv),
skrot 1940
>3 1908 KjBJ 1
(Kjeflinge-Barsebäckshamns Jv), 1928 SJ
X5/CF1-Xå 401, 1937 HHJ 133
>4 1908 KjBJ 2 (- " -), 1928 SJ
X5/CF1-Xå 402, skrot 1932
>5 1909 LJ 1 (Lidköping-Kållands Jv,
891mm) slopad ca 1939
>6 1909 MHJ 1 (Mjölby-Hästholmens Jv),
slopad 1921
>7 1910 MÅJ 10 (Mönsterås-Åseda Jv,
891mm, ax.f. A1) skrot 1940
>8 1911 LB 1 (Langelandsbanen, Danmark)
slopad 1916
>9 1912 VVJ (Visby-Västerhejde Jv,
891mm, ax.f. A1) slopad ca 1940
>Som vanligt med tekniskt avancerade
fordon på den tiden blev de alltför
snabbt otillförlitliga, speciellt p g a
krånglande flottörreglerade
injektorer, och var inte i drift länge,
speciellt inte om man jämför med
ånglok. Den troligen längst
överlevande, en av vagnarna från KjBJ,
inköptes av HHJ
(Helsingborg-Hessleholms Jv) och byggdes
om till tvåaxlig resgodsvagn F3 133
1937/38, sedan SJ EF3 8611, och slutade
sina dagar, troligen på 1980-talet,
efter att ha varit verkstadsvagn Qgv 945
0725 i Nässjö.
>Mer om ångvagnar har nog skrivits i
antingen PV eller det rekommendabla
speciellt järnvägshistoriska forumet
som länken går till.
>Pröva resp sökfunktion för mer
uppgifter om intresse finnes!
>/CEO
CEO!
Tack för ett uttömmande svar!
/Björn