Några bilder från sommarens resa i Jug****nd del 7, fortsatt ånglokssafari

(Johan Wahlstedt | 2006-12-27 02:32)

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6387.
JPG
I föregående tråd http://www.tydal.nu/postva gnen/713938.htm hittade vi ett ånglok i drift vid lutfabriken i Lukovac.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6421.
JPG
Nöjda med att ha sett och fått åka ånglok i ”riktig” tjänst i Europa år 2006 tackade vi lokpersonalen och fortsatte..

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6439.
JPG
..till stationen i Lukovac som vi nu insett var den låg. Schüsst rad med utfartssemaforer…

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6442.
JPG
På stationen var det tämligen dött men här stod en bunt lastade kolvagnar. Enligt uppgifter på nätet ska ånglok användas för växling vid kolgruvan i Sikulje någon kilometer bort och för att dra ner koltågen hit. Klockan började bli mycket och det vore bra att komma tillbaks till Sarajevo medan det var ljust och slippa åka den slingriga vägen över bergen i mörker. Så vi gjorde ett lite halvhjärtat försök att hitta kolgruvan i Sikulje, vi såg den på håll men inte lyckades komma nära, innan vi bestämde oss för att det var dags att vända tillbaks mot Sarajevo.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6378.
JPG
På vägen passerads lokstallet i Bukinje, men där var det tyvärr fortfarande tomt.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/allmant/slides/DSCN6453.J
PG
Alldeles intill Bukinje ligger Tuzlas kraftverk som bränner det kol som bryts i gruvorna runtomkring. Kostnaden för gruvdriften högre än världsmarknadspriset på kol men, arbetslösheten är hög i Bosnien och jobben i gruvorna är viktiga. Å andra sidan är kraftverket och hela elförsörjningen olönsam och det går knappast att ta tillräckliga priser för att nå lönsamhet.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/allmant/slides/DSCN6449.J
PG
Kraftverket i Tuzla tillbör den Bosnisk-Kroatiska ”staten”. Elnätet i Bosnien tre delar Bosnien-Serbiska, Bosnien-Kroatiska och Bosnien-Muslimska med egna kraftverk och distributionsnät. Elen till respektive folkgrupp levereras från ”rätt” kraftverk, inte från det närmaste (vilket leder till onödiga överföringsförluster). Skojigt land…

Men vi hade som sagt bestämt oss för att avsluta ånglokssafarin och åka tillbaks mot Sarajevo innan det blev mörkt. Nästan längs vägen mellan Tuzla och Sarajevo ligger Dubrave där det finns ytterligare en kolgruva som förser Tuzlas kraftverk med kol, och som enligt uppgift skulle växla med ånglok, så vi gjorde en snabb koll. Gruvan (dagbrott) var relativt enkel att hitta och vi försökte prata oss in genom grindarna. Vakten var för all del vänlig, men det var helt omöjligt att komma förbi utan ”papper” från Tuzla. Strax innanför grindarna låg utlastningen och växling av lastade vagnar pågick. Lät inte det som ett ånglok på håll? På våran sida låg det välvuxna villaträdgårdar mellan vägen och gruvan så vi bestämde oss för att försöka köra runt till andra sidan gruvan för att få en överblick.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6455.
JPG
Men en bit bort och runt hörnet spärrades vägen… Visst låter det ÅNGLOK!
Bilen parkerades snabbt och fult vid vägkanten..

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6457.
JPG
..och fram mellan träden kom tåget. Gruvan ligger en tåglängd bakom träden så farten hade det inte fått upp. Ännu.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6459.
JPG
Ett fullastat koltåg (tågvikten torde vara över 1000 ton, om uppgifterna stämmer) draget av en 33:a är en imponerande upplevelse…

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6460.
JPG
Tåget ”nästan” förbi och bommar upp…
Lokpersonalen vinkade, skrattade och pekade i färdriktningen åt oss. Nu skulle det jagas ånglok, snabb uppsittning och iväg..

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6462.
JPG
..på en knappt körbar ”grusväg” längs spåret. Med tanke på tågets hastighet borde vi hinna förbi och få en bild till… Den hyrda stackars VW Polon var nog inte byggd för ”offroadkörning” lastad med fem grabbar och fick nog några extra bugglor undertill… Jag och N som garvat åt fotografer som följde ångtågen på RB med bil, och nu gjorde vi det själv fast i ett olämpligare tempo på en olämpligare väg. Men lite spännande är ju ångloksjakt… Till en början gick det bra men när spåret gick till vänster och vägen till höger blev det värre. Tyvärr fanns varken vägen vi åkte på eller den som korsades med på kartan. Men riktningen var inte helt fel och efter en stund dök huvudvägen Tuzla – Sarajevo upp. Vi svängde norrut och..

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6463.
JPG
..efter några hundra meter spärrades vägen vid en plankorsning. Och vad dök inte upp! Applåder och skratt från loket…
En bit bort längs spåret i tågets färdriktning skymtades en signal, kanske kunde det vara infarten till Ljubace, stationen där vagnarna lämnas över till statsbanan. Värt ett försök, och med några kvalificerade(?) gissningar hittade vi fram till..

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6465.
JPG
..Ljubace, där tåget stannat. Ljubace ligger längs en av ZBH (federationens statsjärnväg) linjer utan persontrafik och hit går det två tåg om dagen från kolgruvan i Dubrave som producerar, 2600 ton om dygnet enligt uppgift. Stationen har tre spår och ligger i en skärning med träd och buskar längs kanterna. Enda sättet att se eller kunna fota något var att ta sig ned i skärningen, men var det så bra att springa runt i spårområdet?

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6467.
JPG
Ner gick vi i alla fall och fick ett par bilder på rundgången.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6473.
JPG
Efter att ha blivit igenkända som galningarna som jagat tåget med bil var det inga problem att drälla runt bäst vi ville.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6472.
JPG
En lokomotivförare..

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6476.
JPG
..och en eldare.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6478.
JPG
Loket bunkrades nog direkt från utlastningen, kolen verkade väl mager för lokeldning och storleken var klart varierande, allt från stybb till bitar i ett eller ett par kålhuvudens storlek som fick kastas in i gapet med ”tvåhandsfattning”..

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6491.
JPG
Väntan. Vi pratade lite med tågpersonalen och ställverksvakten efter bästa förmåga, den som kunde mest utrikiska var ställverksvakten och med hjälp blandspråket förstod vi att det skulle komma ett tåg från Tuzla vid 21 tiden. Ett par öl att dela eller några cigaretter att bjuda på hade inte skadat, men men...

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6503.
JPG
Efter en dryg halvtimme kom det en ZHB 661:a (sexaxlig GM-diesel) med ett tomtåg. Ett sånt tråkigt lok var ju inte värt att fotografera, inte just då i alla fall… Loken bytte tågsett med varandra så 33:an kopplades framför tomvagnarna och dieselloket framför de lastade.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6511.
JPG
Bromsprov i skymningen. Mycket stämningsfullt måste jag säga.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6514.
JPG
Avgång! Att stå bredvid en 33:a som startar med ett koltåg inte bara hörs, det känns. Ordentligt…

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6516.
JPG
Och så skramlade den oändliga raden tomma tvåaxliga lådvagnar iväg mot Dubrave igen. Strax därefter mullrade även det lastade tåget vidare mot kraftverket i Tuzla, det i vanliga fall så imponerande motorljudet kändes väldigt fjuttigt denna gång.

Innan lugnet åter lagt sig var vi inpackade i bilen och på väg tillbaks mot Sarajevo, det blev kolmörkt innan vi kommit upp i bergen. Men Sarajevo nåddes utan några större strapatser och vi kunde äta en mycket sen middag några myggbett och åtskilliga upplevelser rikare… En lång dags ångloksjakt i Bosnien var över (för den här gången, jag hoppas det blir någon mer innan det är slut på ångdriften i fd. Jugoslavien.) och dagen efter skulle Sarajevo utforskas, men det får bli en annan historia…


Sv: Några bilder från sommarens resa i Jug****nd del 7, fortsatt ånglokssafari - Jesper Werle - 2006-12-27 03:21