Sv: Utlänning av obestämd nationalitet vid Stockholm N

(Frans | 2007-03-03 18:17)

Som ett svar på: Sv: Utlänning av obestämd nationalitet vid Stockholm N skrivet av AK den 03. mar 2007 17:56:34:


>Först och främst ett tack till BD för alla mycket intressanta bilder som frekvent förevisas! Inte för att det spelar någon roll, men den understa här är dock spegelvänd.
>Beträffande Coda-E och liknande koncept som prövats i ett flertal länder är det inte svårt att förstå att succé nästan regelmässigt uteblivit. Även BTZ verkar ha övertagits av TX och insomnat...
>NÃ¥gra nackdelar:
>- trailerna måste byggas kraftigare/tyngre = lägre nyttolast på väg
>- ömtÃ¥liga/underhÃ¥llskrävande/vinterkà ¤nsliga? anslutningsanordningar mellan trailer och järnvägsboggi
>- bara lämpligt för stora flöden mellan A och B då ett stort antal jvgsboggier av minst två (rent av tre?) typer måste finnas ständigt tillgängliga
>Det är vad som snabbt kan utrönas bara i USA som koncept typ "RoadRailer" använts länge, nått framgång och fortfarande är i bruk. Deras ingående komponenter verkar dock vara av en enklare, mer robust, konstruktion på känt Amerikanskt manér. Även övriga förutsättningar t ex mycket långa transportsträckor ger annorlunda favörer over there.
>I Sverige och Europa torde trailer av olika typer i huckepack-utförande och järnvägsvagnar lämpade för last av container, växelflak och/eller trailer vara ett långt bättre och mer flexibelt* alternativ för överskådlig framtid.
>*Förresten - någon som vet något nytt om Flexiwaggon och ICA:s eventuella intresse/stöd för detta i mångas ögon tveksamma projekt?

Ah!

jag trodde i min enfald att man använda standard-trailers (och att de på bilden såg lite gamla ut bara).

Således är det den variant man kör idag som gäller, med en störra vagn, i vilken man helt enkelt sänkner ner en vanlig trailer.

Det kanske är bttre, eftersom man kan använda vanlig bangård, med tillägget av truck (även om det är en specialtruck)?