Sv: Utlänning av obestämd nationalitet vid Stockholm N
(Frans | 2007-03-03 18:17)
Som ett svar på: Sv: Utlänning av obestämd nationalitet vid Stockholm N skrivet av AK den 03. mar 2007 17:56:34:
>Först och främst ett tack till BD
för alla mycket intressanta bilder som
frekvent förevisas! Inte för att det
spelar någon roll, men den understa
här är dock spegelvänd.
>Beträffande Coda-E och liknande
koncept som prövats i ett flertal
länder är det inte svårt att förstå
att succé nästan regelmässigt
uteblivit. Även BTZ verkar ha
övertagits av TX och insomnat...
>NÃ¥gra nackdelar:
>- trailerna måste byggas
kraftigare/tyngre = lägre nyttolast på
väg
>-
ömtÃ¥liga/underhÃ¥llskrävande/vinterkÃ
¤nsliga? anslutningsanordningar mellan
trailer och järnvägsboggi
>- bara lämpligt för stora flöden
mellan A och B då ett stort antal
jvgsboggier av minst två (rent av tre?)
typer måste finnas ständigt
tillgängliga
>Det är vad som snabbt kan utrönas
bara i USA som koncept typ "RoadRailer"
använts länge, nått framgång och
fortfarande är i bruk. Deras ingående
komponenter verkar dock vara av en
enklare, mer robust, konstruktion på
känt Amerikanskt manér. Även övriga
förutsättningar t ex mycket långa
transportsträckor ger annorlunda
favörer over there.
>I Sverige och Europa torde trailer av
olika typer i huckepack-utförande
och järnvägsvagnar lämpade för last
av container, växelflak och/eller
trailer vara ett långt bättre och mer
flexibelt* alternativ för överskådlig
framtid.
>*Förresten - någon som vet något
nytt om Flexiwaggon och
ICA:s eventuella intresse/stöd för
detta i mångas ögon tveksamma
projekt?
Ah!
jag trodde i min enfald att man använda standard-trailers (och att de på bilden såg lite gamla ut bara).
Således är det den variant man kör idag som gäller, med en störra vagn, i vilken man helt enkelt sänkner ner en vanlig trailer.
Det kanske är bttre, eftersom man kan
använda vanlig bangård, med tillägget
av truck (även om det är en
specialtruck)?