Några bilder från sommarens resa i Juggge**** del 8, spårvagnar i Sarajevo
(Johan Wahlstedt | 2007-03-11 02:02)
Fortsätter visa bilder från sommarens resa. Efter en dags ångloksjakt i Tuzlaområdet som man hittar i den här tråden var det dags att utforska Sarajevo.
Sarajevo är en spännande och vacker
stad där öst möter väst och väst
möter öst, en stad där kyrktornet
ligger bredvid moskéns minaret och där
olika kulturer genom historien
samexisterat. Fredligt för det mesta.
Trots att det ska vara spårbundet här
i Postvagnen får det slinka med någon
"civil bild", hoppas ingen
misstycker.
Sarajevos spårvägsnät har tre grenar
med i princip tre linjer mellan dem (de
vagnar som inte går hela vägen har ett
eget linjenummer).
Ena änden på spårvägsnätet är en
avlång ring runt gamla stan.
Ena halvan av ringen följer Miljackas
ena sida.
En spårlös bild, men på denna bro
över Miljacka startade första
världskriget när Franz Ferdinand
sköts (skotten i Sarajevo)..
Linjen fortsätter upp förbi
biblioteket (Spårvagnarna hade tidigare
trollystång i stället för pantograf
för strömavtagningen, som en rest av
det har en del vagnar kvar retrievern
bakpå som syns här...)
Det militärt helt ointressanta
biblioteket i Sarajevo besköts och
brändes ut av Bosnienserberna som en
förödmjukelse, biblioteket i Mostar
(byggt i samma islamiskinspirerande
stil) brändes på motsvarande sätt av
Bosnienkroaterna...
Biblioteket håller på att
återuppbyggas (EU pengar) och ruinen
används som stämningsfull
konsertlokal.
Men vi fortsätter ringen runt till
norra sidan gamla stan.
Förarplatsen i en Tatra T2,
pedalmanövrerad..
..och resandeutrymmet.
Bebyggelsen övergår i öststatsbetong
när spårvagnen fortsätter mot nya
stan (Novo Sarajevo).
Grenpunkten för linjen upp till
stationen. Till vänster skymtar det
brun-gula "Holiday Inn" där de flesta
utländska journalister bodde under
kriget och som ofta syntes i
rapporteringen. Den dåvarande
hotellägaren lär fö. numera jobba åt
landstinget här i Stockholm...
Ändhållplatsen på torget framför
stationen.
Vi fortsätter vidare ut genom Novi
Grad..
..till den yttre ändhållplatsen
Ilidza. I närheten ligger ena änden
och museet för den tunnel (under den
då FN kontrollerade flygplatsen) som
var enda vägen ut och in ur Sarajevo
under belägringen.
Efter att ha besökt tunnelmuseet åker
vi tillbaks mot centrum och två av oss
kliver av vid vagnhallen.
Vi presenterar oss som kollegor från
Stockholm i vaktkuren och ganska snart
har ett studiebesök ordnats och den
engelsktalande vagnhallschefen(?) visar
oss runt.
Vagnparken består till största delen
av Tatra T2 sedan innan kriget men man
har även fått spårvagnar som bistånd
från Wien, dels E-ledvagnar (till
höger)..
..dels C-vagnar med släpvagnar littera
c. Wienvagnarna har endast använts
sporadiskt i Sarajevo.
Från Tjeckien har man fått Tatra T8
ledvagnar, dessa är mer lika Sarajevos
"egna" T2:or och används i trafiken.
I ett hörn av vagnhallen stod den sista
kvarvarande fd. Washington PCC-vagnen
som sparats som museivagn.
Original PCC-vagn från insidan.
Inte årets bästa bild kanske... När
Washington, DC lade ned spårvägen på
-60 talet skänkte/sålde man vagnarna
till Sarajevo Och Barcelona.
Boggier av PCC typ från Tatra vagnar i
verkstaden.
En genomgripande modernisering av
Sarajevos "egna" vagnar, inklusive
låggolvsmellandel och tyristorpådrag,
pågår.
En moderniserad vagn i trafik.
Låggolvsdelen inifrån.
Tillbaks till stan.
Några trådbusslinjer överlevde kriget
medan någon har dieselifierats
istället för att repareras.
Fd. Solingen O-buss.
En "Sarajevsko" får avsluta för idag,
sen bär det av söderut. Skål och
gonatt....
Sv: Några bilder från sommarens resa i Juggge**** del 8, spårvagnar i Sarajevo - Lennart Petersen - 2007-03-11 02:07