Sv: "Avgång" och "utfarten klar" från tkl Stockholm Ö
(Bertil Edner | 2007-04-03 08:27)
Som ett svar på: Sv: "Avgång" och "utfarten klar" från tkl Stockholm Ö skrivet av Ulf Pålsson den 03. apr 2007 08:18:01:
>>>
>>>Saftjanne åker när Cannon ger
avgång.
>>>/tell
>>
>>Hur länge gav Tkl avgång på
Öst?
>På Stockholm Ö upphörde tkl att ge
"avgång" till alla tåg då det
SL-ägda Järnväg AB Roslagsbanan (RB)
tog över verksamheten från Statens
järnvägar den 1 april 1972. Därefter
gav tkl "avgång" bara när det var
enkelspårsdrift (hände ibland) eller
om linjeblockeringen var ur bruk på den
närmaste stationssträckan till
Stocksund (mycket sällsynt), eller om
utfartssignalen var felaktig (också
sällsynt). Bilden torde vara tagen vid
ett tillfälle med enkelspårsdrift,
för Saftjanne var en av de konduktörer
som anställdes av RB år 1972 eller
senare.
>År 1981 fick Roslagsbanan en ny säo,
och då ersattes tågklarerarens signal
"avgång" av "utfarten klar", som hade
samma betydelse som den signal
"körtillstånd" som vissa tågklarerare
på BV:s järnvägsnät ger sedan 2000:
nämligen att tåget _får_ sättas i
gång sedan trafikutbytet är avslutat,
inte att det _skall_ sättas igång.
"Utfarten klar" gavs genom att hålla
signalstaven stilla uppåt; som
nattsignal med grönt sken i en U-formad
rörelse.
>1996 slopades signalen "utfarten klar",
och "avgång" av tkl på traditionellt
sätt (signalstaven förs fram och åter
i cirkelbåge över huvudet)
återinfördes för vissa fall med
felaktig signalanläggning på en lokalt
bevakad station. Jag vet inte om den
regeln har tillämpats eller kan
tillämpas på Stockholms östra. En
udda sak i sammanhanget är att det inte
finns någon signal "avgång" med lykta,
utan signal med signalstav skall också
fungera som nattsignal.
>/up
Är alltså alla
RB-stationer/hållplatser så väl
upplysta att särskild nattsignal inte
behövs?
Sv: "Avgång" och "utfarten klar" från tkl Stockholm Ö - Stefan Isaksson - 2007-04-03 18:29