Sv: Diket i Borlänge - väderstrecken + karta + bild
(Ulrik Berggren | 2007-08-14 23:17)
Som ett svar på: Sv: Diket i Borlänge - väderstrecken + karta + bild skrivet av Lars Olof Lind den 14. aug 2007 22:42:12:
>>>>>>Det var en intressant berättelse
om dina upplevelser på kvällen den 6
november 1964. Jag var i Borlänge på
förmiddagen samma dag, då de sista
tågen gick från gamla stn och ett
invigningståg gick gamla stn -
Domnarvet - nya stn. Man måste gå upp
till Domnarvet stn för att kunna växla
över till spårdiket.
>>>>>>Trafiken från Borlänge mot
Västerdalarna och Siljansbanan var
inställd från lördag e.m. till
söndag f.m. då utfarten måste grävas
bort så att spårdiket fick anslutning
mot Falun och Siljansbanan. Tågen
norrut var ersatta av buss Borlänge -
Repbäcken.
>>>>>>/Lars Olof Lind
>>>>>Det vore intressant om man kunde
hitta en karta över Borlänge från
tiden närmast innan
bangårdsombyggnaden, att jämföra med
en karta från inte så långt efter
densamma! För oss som aldrig lärt
känna Borlänge varken före eller
efter blir det lätt lite svårgripbart
om hur det såg ut innan och vad som
egentligen gjordes.
>>>>
>>>>Det är ingen större skillnad mot
nu. Järnvägarna genom staden går i
samma sträckning som tidigare. Gamla
stn låg parallellt med spårdiket, på
södra sidan. Nuvarande stnhus ligger ca
500 m väster om det gamla.
Stationsgatan slutade förr mot gamla
stnhuset. Sedan detta revs går den rakt
fram och över spårdiket på en
viadukt. Gamla bangården låg där
Ovanbrogatan nu går.
>>>>Men går man tillbaka till tiden
före 1961 så hade SDJ en annan infart
både söderut (omlagd 1961) och norrut
(omlagd 1958). Det måste man ha en
karta för att se.
>>>Du skriver att nuvarande stationshus
ligger ca 500 m väster om det gamla.
Men det stämmer bara om man
schablonmässigt menar att järnvägen
passerar Borlänge centrum från väster
(från Ludvika eller Avesta) till öster
(mot Rättvik eller Falun). Sanningen
är att järnvägen i stället går
från ungefär sydsydväst till
nordnordost. Jag menar därför att
dagens stationshus ligger ca 500 m
sydsydväst om det gamla. Man kan också
säga att det gamla låg ungefär där
dagens turistbyrå ligger, om man då
lägger till att det gamla också
korsade nuvarande Stationsgatan. Gamla
personbangården låg direkt sydsydväst
om dåtidens stationshus.
>>>Vad beträffar utfarten mot
Repbäcken, som lades om 1958, undrar
jag - utan att vara säker - om inte
skiljepunkten mellan de båda linjerna
låg bortom den kurva som man kunde se
från personbangården.
>>Här är en karta från 1955 ur KAK:s
bilatlas:
>>
>>Tyvärr har jag ingen mer detaljerad
karta. Personbangården bredde ut sig
ungefär i kartans vita område
sydsydväst om stationshuset.
>
>Jovisst, du har rätt angående
stationshusens placering. Och tycks ju
också förstå vad jag menar, trots att
jag inte finfördelat väderstrecken.
>På kartan ser man SDJ:s båda gamla
linjer in till Borlänge, från Krylbo
resp. Repbäcken.
>Nya linjen mot Repbäcken följer
banvallen för gamla bruksbanan (693 mm
spv) Domnarvet-Kvarnsveden och svänger
norrut (huvudriktning)in på bruksbanans
banvall efter kurvan du nämneroch som
syns på kartan. I samband med denna
omläggning fick Kvarnsvedens
pappersbruk för första gången
normalspår in till bruket. Spåret
öppnades 1957.
>Den 17 november 1958 öppnades nya
linjen Borlänge-Repbäcken, som består
av fyra olika avsnitt.
>1. Kurvan ut från Borlänge stn;
ursprungliga Siljans jvg.
>2. Normalspåret i bruksbanans
sträckning till Lergärdet, korsningen
Mårdgatan.
>3. Ca 1 km nybyggd bana Lergärdet -
FVJ.
>4. På FVJ (Falun-Västerdalarnas jvg
sedermera GDJ, linjen Falun-Repbäcken)
in till Repbäckens stn.
>Man kan ana gamla Siljans jvg
sträckning efter kurvan. Banan gick
bakom Tjärnaskolan, Soltorgsgymnasiet
och Maserhallen. Genom Tjärna ängar
har den helt försvunnit i ny
bebyggelse, men är gång- och cykelväg
från skogsbrynet de sista kilometrarna
mot Repbäcken.
>Det var på banvallen genom Tjärna
(som då fanns kvar) som jag bestämde
mig för att bli medlem i SJK. På
gympatimmarna i Borlänge läroverk
skulle vi ibland springa på banvallen
fram och till baka till skogsbrynet. Jag
och en kompis tog i stället en rask
promenad under samspråk, och fann att
vi båda var tågintresserade. Han hade
just gått med i SJK och fått sitt
första medlemsblad. Jag fick adressen
av honom. Vill minnas att min första
medlemsavgift var 1435 öre.
>/Lars Olof Lind
Stirt tack både LO och Hans för oerhört intressant dokumentation av den gamla stationen med omgivningar! Bor själv vid den gamla Siljansbanans sträckning vid nuvarande Maserskolan och har följt den gamla banvallens sträckning från Tjärnavägen till nuvarande Siljansbanans infartskurva. Hur såg det ut innan 1958 vid Tjärnavägen? Var vägen fyrfilig då också eller när byggdes den ut - för eller efter järnvägens flytt?
/UB
Sv: Diket i Borlänge - väderstrecken + karta + bild - Lars Olof Lind - 2007-08-14 23:34
Sv: Diket i Borlänge - väderstrecken + karta + bild - Hans Broman - 2007-08-15 08:02