Sv: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar ida

(Mats | 2008-01-08 22:54)

Som ett svar på: Sv: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar idag... skrivet av Mattias Jansson den 08. jan 2008 19:47:35:

>>>Det här kanske är ett uttjatat ämne, men ändå, jag gör ett försökt.
>>>Tänk ett hypotetiskt scenario där nedlagda banor hade funnits kvar, och vi dessutom har dagens banor och trafik.
>>>Tänk att man liksom lagt ner säröbanan, VGJ, spårvägen i stockholm o.s.v. "igår" och har kvar åtminstone infrastrukturen i hyffsat skick.
>>>Hade det idag varit lönsamt att göra något av banorna med dagens förutsättningar?
>>>Skulle säröbanan ha trafikerats enligt förslaget från GS, med dieselelektriska vagnar inkopplade i spårvagnståg, där en vagn har dieselaggregat tillräckligt stort för att mata ett trevagntåg (trevagn = M25/28/29-mått, d.v.s. 1-2 M31/M32 i storlek ungefär)?
>>>Skulle man ha breddat VGJ, eller skulle man ha dragit den i nån böj till Hjällbo spårvägshållplats, skulle man ha dragit den på eget spår till Gamlestadstorget (för byte till dagens spårvagnar och bussar, och dessutom pendeltågstationen som är på gång där)?
>>VGJ finns väl kvar delvis? Är inte Kinnekullebanan delvis breddade delar av VGJ?
>>/Jonas
>Ja och nej. Delen Forshem - Gårdsjö tillhörde förvisso VGJ och Mariestad - Gårdsjö byggdes t o m av det bolaget. Men jag tror att Mats i sitt inlägg med VGJ avser bolagets ursprungliga huvudlinje Göteborg - Skara. Förlängningarna genom uppköp och olika dotterbolagskonstruktioner (TNJ m fl) kom litet senare.

Ja, jag tänkte mest på delen närmast Göteborg.

Eftersom det går bra att köra dieselmotorvagnar på Kinnekullebanan idag, skulle det vara vettigt att köra smalspårdieselmotorvagnar om man hade kvar VGJ idag?

Skulle Hjällbo kunna fungera som en Göteborgs motsvarighet till Stockholm östra?

Eller skulle det varit vettigt att bredda VGJ och köra Kinnekullebanetågen till Göteborg den vägen? Om man hade breddat VGJ så hade en elektrifiering suttit nära till hands och banan hade kunnat avlasta VSB närmast Göteborg. På vissa ställen gick ju banan såpass nära att en anslutning mellan banorna inte hade behövt betyda så stor omväg.


Sv: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar ida - Mattias Jansson - 2008-01-09 10:03