Sv: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar ida
(Mats | 2008-01-08 22:54)
Som ett svar på: Sv: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar idag... skrivet av Mattias Jansson den 08. jan 2008 19:47:35:
>>>Det här kanske är ett uttjatat
ämne, men ändå, jag gör ett
försökt.
>>>Tänk ett hypotetiskt scenario där
nedlagda banor hade funnits kvar, och vi
dessutom har dagens banor och
trafik.
>>>Tänk att man liksom lagt ner
säröbanan, VGJ, spårvägen i
stockholm o.s.v. "igår" och har kvar
åtminstone infrastrukturen i hyffsat
skick.
>>>Hade det idag varit lönsamt att
göra något av banorna med dagens
förutsättningar?
>>>Skulle säröbanan ha trafikerats
enligt förslaget från GS, med
dieselelektriska vagnar inkopplade i
spårvagnståg, där en vagn har
dieselaggregat tillräckligt stort för
att mata ett trevagntåg (trevagn =
M25/28/29-mått, d.v.s. 1-2 M31/M32 i
storlek ungefär)?
>>>Skulle man ha breddat VGJ, eller
skulle man ha dragit den i nån böj
till Hjällbo spårvägshållplats,
skulle man ha dragit den på eget spår
till Gamlestadstorget (för byte till
dagens spårvagnar och bussar, och
dessutom pendeltågstationen som är på
gång där)?
>>VGJ finns väl kvar delvis? Är inte
Kinnekullebanan delvis breddade delar av
VGJ?
>>/Jonas
>Ja och nej. Delen Forshem - Gårdsjö
tillhörde förvisso VGJ och Mariestad -
Gårdsjö byggdes t o m av det bolaget.
Men jag tror att Mats i sitt inlägg med
VGJ avser bolagets ursprungliga
huvudlinje Göteborg - Skara.
Förlängningarna genom uppköp och
olika dotterbolagskonstruktioner (TNJ m
fl) kom litet senare.
Ja, jag tänkte mest på delen närmast Göteborg.
Eftersom det går bra att köra dieselmotorvagnar på Kinnekullebanan idag, skulle det vara vettigt att köra smalspårdieselmotorvagnar om man hade kvar VGJ idag?
Skulle Hjällbo kunna fungera som en Göteborgs motsvarighet till Stockholm östra?
Eller skulle det varit vettigt att
bredda VGJ och köra
Kinnekullebanetågen till Göteborg den
vägen? Om man hade breddat VGJ så hade
en elektrifiering suttit nära till
hands och banan hade kunnat avlasta VSB
närmast Göteborg. På vissa ställen
gick ju banan såpass nära att en
anslutning mellan banorna inte hade
behövt betyda så stor omväg.
Sv: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar ida - Mattias Jansson - 2008-01-09 10:03