Sv: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar ida

(Mattias Jansson | 2008-01-08 19:47)

Som ett svar på: Sv: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar idag... skrivet av JB den 08. jan 2008 19:43:13:

>>Det här kanske är ett uttjatat ämne, men ändå, jag gör ett försökt.
>>Tänk ett hypotetiskt scenario där nedlagda banor hade funnits kvar, och vi dessutom har dagens banor och trafik.
>>Tänk att man liksom lagt ner säröbanan, VGJ, spårvägen i stockholm o.s.v. "igår" och har kvar åtminstone infrastrukturen i hyffsat skick.
>>Hade det idag varit lönsamt att göra något av banorna med dagens förutsättningar?
>>Skulle säröbanan ha trafikerats enligt förslaget från GS, med dieselelektriska vagnar inkopplade i spårvagnståg, där en vagn har dieselaggregat tillräckligt stort för att mata ett trevagntåg (trevagn = M25/28/29-mått, d.v.s. 1-2 M31/M32 i storlek ungefär)?
>>Skulle man ha breddat VGJ, eller skulle man ha dragit den i nån böj till Hjällbo spårvägshållplats, skulle man ha dragit den på eget spår till Gamlestadstorget (för byte till dagens spårvagnar och bussar, och dessutom pendeltågstationen som är på gång där)?
>VGJ finns väl kvar delvis? Är inte Kinnekullebanan delvis breddade delar av VGJ?
>/Jonas

Ja och nej. Delen Forshem - Gårdsjö tillhörde förvisso VGJ och Mariestad - Gårdsjö byggdes t o m av det bolaget. Men jag tror att Mats i sitt inlägg med VGJ avser bolagets ursprungliga huvudlinje Göteborg - Skara. Förlängningarna genom uppköp och olika dotterbolagskonstruktioner (TNJ m fl) kom litet senare.


Sv: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar ida - Mats - 2008-01-08 22:54