Sv: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar ida
(Mattias Jansson | 2008-01-08 19:47)
Som ett svar på: Sv: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar idag... skrivet av JB den 08. jan 2008 19:43:13:
>>Det här kanske är ett uttjatat
ämne, men ändå, jag gör ett
försökt.
>>Tänk ett hypotetiskt scenario där
nedlagda banor hade funnits kvar, och vi
dessutom har dagens banor och
trafik.
>>Tänk att man liksom lagt ner
säröbanan, VGJ, spårvägen i
stockholm o.s.v. "igår" och har kvar
åtminstone infrastrukturen i hyffsat
skick.
>>Hade det idag varit lönsamt att göra
något av banorna med dagens
förutsättningar?
>>Skulle säröbanan ha trafikerats
enligt förslaget från GS, med
dieselelektriska vagnar inkopplade i
spårvagnståg, där en vagn har
dieselaggregat tillräckligt stort för
att mata ett trevagntåg (trevagn =
M25/28/29-mått, d.v.s. 1-2 M31/M32 i
storlek ungefär)?
>>Skulle man ha breddat VGJ, eller
skulle man ha dragit den i nån böj
till Hjällbo spårvägshållplats,
skulle man ha dragit den på eget spår
till Gamlestadstorget (för byte till
dagens spårvagnar och bussar, och
dessutom pendeltågstationen som är på
gång där)?
>VGJ finns väl kvar delvis? Är inte
Kinnekullebanan delvis breddade delar av
VGJ?
>/Jonas
Ja och nej. Delen Forshem - Gårdsjö
tillhörde förvisso VGJ och Mariestad -
Gårdsjö byggdes t o m av det bolaget.
Men jag tror att Mats i sitt inlägg med
VGJ avser bolagets ursprungliga
huvudlinje Göteborg - Skara.
Förlängningarna genom uppköp och
olika dotterbolagskonstruktioner (TNJ m
fl) kom litet senare.
Sv: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar ida - Mats - 2008-01-08 22:54