Sv: Kalmar-Färjestaden

(Måns Johannesson | 2002-01-06 22:17)

Som ett svar på: Kalmar-Färjestaden skrivet av Anders Jansson den 06. jan 2002 21:23:19:

>>Och hur kom det sig att man kostade på en nybyggd färja såpass sent som 1957?
>Marinen begärde att få tillbaka sin uthyrda färja. SJ hade att välja mellan nedläggning av färjelinjen eller att skaffa annan färja. Försök att hitta lämplig begagnad färja misslyckades. Investeringsbeslutet var sannolikt inte svårt att ta. SJ tjänade nämligen stora pengar på färjetrafiken. År 1954 var exempelvis överskottet 145.000 på en omsättning av 295.000.
>Efter nedläggningen av järnvägstrafiken på Öland diskuterades att behålla färjelinjen. Bland annat fanns starka krafter på ön som ville att Kalmarsundsbolaget skulle få konkurrens. Inom SJ fanns tankar på att låta SLAB (Svelast) ta över.

Det kan vara värt att notera att det vid anskaffandet av färjan fanns ett avtal med vägvärket att ta över färjan när leden lades ned, det underlättade säkert beslutet att köpa en ny färja. Vägverket ställde som krav att färjan överensstämde med verkets egna (förutom spåren förstås) och så fick det bli. SJ hade hellre haft en färja med högre motoreffekt, Kalmar-Färjestaden var ju betydligt längre än vägverkets färjeleder.

/ Måns