Sv: Kalmar-Färjestaden
(Måns Johannesson | 2002-01-06 22:17)
Som ett svar på: Kalmar-Färjestaden skrivet av Anders Jansson den 06. jan 2002 21:23:19:
>>Och hur kom det sig att man kostade
på en nybyggd färja såpass sent som
1957?
>Marinen begärde att få tillbaka sin
uthyrda färja. SJ hade att välja
mellan nedläggning av färjelinjen
eller att skaffa annan färja. Försök
att hitta lämplig begagnad färja
misslyckades. Investeringsbeslutet var
sannolikt inte svårt att ta. SJ
tjänade nämligen stora pengar på
färjetrafiken. År 1954 var exempelvis
överskottet 145.000 på en omsättning
av 295.000.
>Efter nedläggningen av
järnvägstrafiken på Öland
diskuterades att behålla färjelinjen.
Bland annat fanns starka krafter på ön
som ville att Kalmarsundsbolaget skulle
få konkurrens. Inom SJ fanns tankar på
att låta SLAB (Svelast) ta över.
Det kan vara värt att notera att det vid anskaffandet av färjan fanns ett avtal med vägvärket att ta över färjan när leden lades ned, det underlättade säkert beslutet att köpa en ny färja. Vägverket ställde som krav att färjan överensstämde med verkets egna (förutom spåren förstås) och så fick det bli. SJ hade hellre haft en färja med högre motoreffekt, Kalmar-Färjestaden var ju betydligt längre än vägverkets färjeleder.
/ Måns