Kalmar-Färjestaden

(Anders Jansson | 2002-01-06 21:23)

Som ett svar på: Sv: Diverse svar på frågor i tråden nedan skrivet av Nils Nordenbrink den 06. jan 2002 20:40:17:

>Hur mycket trafik utöver bettransporterna förekom på tågfärjelinjen Kalmar - Färjestaden?

Utan att ha tillgång till detaljerad statistik är mitt bestämda intryck att bettransporter inte spelat någon större roll vad gäller Kalmar-Färjestaden. Däremot förekom omfattande transporter av lok och vagnar att användas under betkampanjen på ön. Statistiken visar en relativt jämn trafik hela året. Dock lite mindre under vintern (isproblem?) och lite mera under betkampanjen.

>Vilken var dess tillkomsthistoria? (verkar uppenbart att det hänger ihop med förstatligandet)?

Bakgrunden var att SJ behövde sända över fler vagnar till 1947 års betkampanj (utökad betodling på Öland). Kostnaderna för pråmning var höga och man såg en möjlighet att spara pengar genom att låna en färja från Marinen. Resultatet var uppmuntrande och det hela permanentades. Dels för SJs egna transporter av fordon till och från ön dels för kommersiell trafik.

>Och hur kom det sig att man kostade på en nybyggd färja såpass sent som 1957?

Marinen begärde att få tillbaka sin uthyrda färja. SJ hade att välja mellan nedläggning av färjelinjen eller att skaffa annan färja. Försök att hitta lämplig begagnad färja misslyckades. Investeringsbeslutet var sannolikt inte svårt att ta. SJ tjänade nämligen stora pengar på färjetrafiken. År 1954 var exempelvis överskottet 145.000 på en omsättning av 295.000.

Efter nedläggningen av järnvägstrafiken på Öland diskuterades att behålla färjelinjen. Bland annat fanns starka krafter på ön som ville att Kalmarsundsbolaget skulle få konkurrens. Inom SJ fanns tankar på att låta SLAB (Svelast) ta över.


Sv: Kalmar-Färjestaden - Måns Johannesson - 2002-01-06 22:17
Sv: Kalmar-Färjestaden - Nils Nordenbrink - 2002-01-06 22:50