Sv: Frågor om Centralbron

(Oskar Fröidh | 2002-04-07 14:47)

Som ett svar på: Frågor om Centralbron skrivet av Marcus Jacobsson den 07. apr 2002 14:08:13:

>Vore det tekninskt möjligt att lägga ett ytterligare järnvägsspår genom Stockholm på Centralbron? Jag tänker då att man breddar järnvägsbron på trafikledens bekostnad. Centralbron är ju ganska bred, så om man gjorde körfälten lite smalare, så kanske bilarna även fortsättningsvis har 6 körfält att åka på. Dessutom verkar det som det körfält som ligger närmast järnvägen är det minst använda. Körfältet i fråga leder tydligen till en avtagsväg vid Slussen, och dit är det inte så många bilar som åker. Jag är inte så insatt i Stockholms geografi, men ett hinder verkar vara den tunnelkasun som tunnelbanan leds i mellan Gamla Stan och Centralstationen. När jag tittade på Centralbron såg jag att den tunneln går i ytläge längs hela Riddarholmen. Kan den vara ett hinder för en breddning av järnvägsbron? Enligt Banverket skulle ju ett spår ytterligare göra stor skillnad för trafikflödet genom staden.

-------------------------------

Frågan har utretts flera gånger - gå in på Banverkets hemsida så kan du hitta mer material.

I korthet är det möjligt att lägga ett tredje spår något över nuvarande trafikled, vilket var det som förordades för passagen av Riddarholmen hellre än att låta järnvägstrafiken komma närmare Riddarholmskyrkan. I praktiken håller nog inte vägbron för tåg, utan det blir nog nödvändigt med rivning och nybyggnad.

Det tredje spåret är dock inte aktuellt längre. Avgörande skäl är att den långsiktiga spårkapaciteten är otillräcklig med ett tredje spår, och att en pendeltågstunnel ger bättre tillgänglighet till områdena runt stationerna genom flera uppgångar och ett nytt stationsläge vid Odenplan.

Tredje spåret som förslag lanserades av dåvarande SJ i mitten av 1980-talet och drevs av Banverket under 1990-talet, när budgeten och prognoserna för den framtida trafikutvecklingen var mer begränsade än idag. Om Nyköpingslänken/Ostlänken byggs behövs definitivt fyra spår genom Stockholm.



Sv: Centralbron håller för pendeltåg.2,4 ton/m - Bengt Dahlberg - 2002-04-07 19:28