Sv: Biljettfråga ASEA/ABB-pendeln
(Staffan Sävenfjord | 2002-09-13 08:01)
Som ett svar på: Biljettfråga ASEA/ABB-pendeln skrivet av Arne den 12. sep 2002 22:42:48:
>">Den ekonomiska uppgörelsen mellan SJ
och Asea är givetvis inte offentlig,
men så mycket kan sägas att Asea
betalar en fast summa till SJ för
vagnen och att den som åker i den skall
ha giltig färdbiljett."
>En undran bara - varför skulle en
ASEA/ABB-anställd alternativt en av
företagen i fråga inbjuden gäst vara
försedd med (köpa?) giltig
färdbiljett. Om det nu var ett sätt
från ASEA/ABB att med en egen privat
passvagn underlätta för de anställda
att pendla Cst - Västerås så kan man
undra över det här biljettkravet. Vem
viserade biljetten t ex?
>Jag kan förstå att man betalade SJ
för vagn och möjligheten att köra den
tidtabellsenligt i Västeråstågen. Men
när man nu gjorde det borde väl
färdbiljettkravet vara ointressant
från SJ:s synpunkt. ASEA/ABB räknade
ju dessutom halva restiden som arbetstid
och jag har aldrig hört att anställda
måste betala för att vara på
kontoret.
>Däremot kan jag tänka mig att det
här skulle kunna falla under
förmånsbeskattningregler från
taxeringsmyndigheten. De som åtnjöt
förmånen att åka med i en sådan här
privat pendelrelation måste rimligen
skatta för förmånen om den var
gratis.
>Så är det kanske därför som man
hade kravet på färdbiljett? För då
var det inte fråga om en
beskattningsbar förmån. Hur dyr
biljett skulle man behöva betala för
att det inte skulle bli en förmån?
Köptes biljetten av ASEA/ABB eller
direkt från SJ?
>Intressanta frågeställningar - genom
att betala för en vanlig färdbiljett
skulle man slippa förmånsskatta. Men
om man måste betala för att i
praktiken resa i ett av företaget
utrustat rullande kontor (där man
förutsattes också arbeta) så blev det
kanske inte så attraktivt längre.
>Och kanske var detta en bidragande
orsak till att pendeln lades ned och att
det vad jag känner till trots
förhoppningar om motsatsen inte blev
några andra företag som följde
efter.
>Vore intressant att höra från någon
skattekunnig här på Postvagnen hur
situationen kan ha varit för de
resande/arbetande på ASEA/ABB-pendeln.
Och hur det egentligen var med de här
färdbiljetterna.
Dels var överenskommelsen mellan Asea
och SJ sådan att kostnaden för vagnen
var något lägre med tanke på att de
resande skulle inneha färdbiljett.
Dels ligger det säkert mycket i det
där med förmånsbeskattning.
Vill också understryka att det fanns
inget krav på att man jobbade i vagnen.
Eftersom de flesta som utnyttjade den
säkerligen hade avtal med inlöst
övertid var det mest en samvetsfråga
hur man räknade arbetstiden under
resan.
Biljettviseringen sköttes av
tågmästaren. Vill dock minnas att det
inte hölls alltför styvt på regeln om
giltig biljett.
Sv: Biljettfråga ASEA/ABB-pendeln - Lars Olof Lind - 2002-09-13 14:18