Sv: Tågbana - JS!

(Kurt Möller | 2003-02-26 21:56)

Som ett svar på: Sv: Tågbana skrivet av Hans Broman den 26. feb 2003 20:30:10:

>Enligt Nationalencyklopedins ordbok finns belägg för "modelljärnväg" från 1957, men jag tror att det ordet var etablerat bland intresserade ett bra tag innan dess.

O ja - före kriget t o m. Järnvägs-Sällskapet var väl först i Sverige med att bygga en ordentlig anläggning (skala 0, med sido-strömskena, i en källare på Söder i Sthlm) nån gång 1938, och visst kallades den "modelljärnväg", vad annars? Det var ju det det var! JS flyttade sen under kriget till en större källare på Linnégatan/Majorsgatan och byggde en ännu större 0-bana där (kanske med bitar av den första i - vet inte), därefter byggde man en speciell 0-bana till utställningen TÅGET GÅR på Skansen 1948.

Redan innan dess hade man, tror jag, börjat riva 0-banan hemma och utnyttjade borden till att bygga en helt ny bana i tvåräls H0 12 V DC i stället! Den var åtm. delvis visnings- och trafikeringsbar nån gång 1950 - "Rälsingborg-Nästa-Vilseleda Järnväg". Några av stationsnamnen var Huvudsta (med modell av gamla Huvudsta SWB-stationshus), Gnisslinge, Sjötomta och Krööken. Byggd som punkt-till-punktbana med "fuskmöjlighet för rundkörning" på ett ställe. Dubbelspår mellan Huvudsta o Gnisslinge, mitt för åsådarläktaren. Delvis ganska snyggt landskap - naturligtvis stora maffiga säckstationer i ändarna... Blandad materiel (allting privatägt) - några medlemmar hade kontakter i USA och "körde amerikanskt", så äfven undertecknad dom sista åren banan fanns kvar, 55-59 sådär...

Däremot kom detta med att kalla färdigköpta tåg typ Märklin etc för "modelljärnväg" betydligt senare - där kan nog NE ha en poäng.

/KM - Litet hittebarn på JS bland alla vuxna medlemmar ca 1951, f d Märklinförsäljare o -reparatör etc.