Sv: DR 524830 efter BJ litt O i Mon. Uppgivet datum 19 aug 1943.

(Hans Keller | 2004-10-18 18:17)

Som ett svar på: DR 524830 efter BJ litt O i Mon. Uppgivet datum 19 aug 1943. skrivet av BD den 18. okt 2004 15:47:48:

>Denna bild uppges vara tagen i Mon 19 aug 1943 och visar ett BJ (eller GDJ) lok litt O med 52 4830.
>Enligt "Damplokomotiver i Norge" togs loket i drift 19 aug 1943 och hade levererats till Norge 19 maj 1943.
>Det finns även foton av detta lok i Falun inför reparation där.
>Om datumet för fotot är riktigt betyder det att åtminstonne ett lok typ 52 gått igenom Sverige till Norge. Emellertid finns det dokument som säger att bryggorna vid färjelägena inte klarade av denna loktyp och just datumet 19 aug är ikring dagarna då de sista permitenttågen rullade igenom Sverige.
>Kanske är det så att bilden visar loket på väg till Falun för rep och att angivet fotodatum är felaktigt.
>När loket reparerats i Falun betalades räkningen av SJ som gottgörelse för att SJ fick disponera f d tyska vagnar som övertagits av norska staten. I Sverige rådde då stor brist på godsvagnar medan Norge efter kriget var mycket väl rustat med stor godsvagnspark och många f d tyska lok.

Om fotot verkligen är taget på Mons station förefaller tåget på väg in i Sverige. Bangården i Mon låg huvudsakligen i kurva. Rakaste biten var den östra delen.

Sommaren 1943 drogs permittenttågen och snälltågen av ellok DJ Dk 101-103, godstågen av ånglok DJ H3 10-11, lokalpersontågen av DJ elmotorvagn (sedermera SJ Xoa4) och lokalgodståget av DJ L3 15 eller DJ K 4. Detta enligt bla ögonvittne vid posteringen vid den sk grensebrua i Kornsjö.
Uppgift finns dock på avvikelser då tidvis även ånglok BJ N3 och ellok BJ O inlånades. Blev vanligare vid krigsslutet då fö DJ blev dotterbolag till BJ och O-lok blev fast tursatta på DJ. Loken H3 10-11 sändes till Dalarna.

Enligt uppgifter i norsk litteratur om kriget på hemmafronten skall de tyska sk krigsloken av typ 52 ha kommit till Norge sjövägen via hamnen i Moss. Här fanns en stor pontonkran som kunde lyfta iland dessa lok. Denna pontonkran utgjorde mål för en av Milorg hemmagjord torped som allvarligt satte kranen ur drift i krigets slutskede.

De flesta 52-loken kom till Norge efter insats på Ostfronten, och torde ha utskeppats via Polen (Gotenhafen/Gdynia). 52 4830 har fö inte den för loktypen karaktäristiska Wannentendern utan en Kastentender med styvram. Verkar ha kvar fästen för frostskydd.

Märkligt att man inte ansåg sig kunna ta en 52:a över färjeklaffarna i Trelleborg. Tidigare hade ju stora järnvägskanoner med femaxliga boggier kunnat tas över. Fast det var 1940 och läget ett annat. Svepskäl?/HK


Sv: DR 524830 efter BJ litt O i Mon. Uppgivet datum 19 aug 1943. - BD - 2004-10-18 18:21
Sv: DR 524830 efter BJ litt O i Mon. Uppgivet datum 19 aug 1943. - Ulf Diehl - 2004-10-19 14:54