Sv: DR 524830 efter BJ litt O i Mon. Uppgivet datum 19 aug 1943.
(Ulf Diehl | 2004-10-19 14:54)
Som ett svar på: Sv: DR 524830 efter BJ litt O i Mon. Uppgivet datum 19 aug 1943. skrivet av Hans Keller den 18. okt 2004 18:17:04:
>>Denna bild uppges vara tagen i Mon 19
aug 1943 och visar ett BJ (eller GDJ)
lok litt O med 52 4830.
>>Enligt "Damplokomotiver i Norge" togs
loket i drift 19 aug 1943 och hade
levererats till Norge 19 maj 1943.
>>Det finns även foton av detta lok i
Falun inför reparation där.
>>Om datumet för fotot är riktigt
betyder det att åtminstonne ett lok typ
52 gått igenom Sverige till Norge.
Emellertid finns det dokument som säger
att bryggorna vid färjelägena inte
klarade av denna loktyp och just datumet
19 aug är ikring dagarna då de sista
permitenttågen rullade igenom
Sverige.
>>Kanske är det så att bilden visar
loket på väg till Falun för rep och
att angivet fotodatum är felaktigt.
>>När loket reparerats i Falun
betalades räkningen av SJ som
gottgörelse för att SJ fick disponera
f d tyska vagnar som övertagits av
norska staten. I Sverige rådde då stor
brist på godsvagnar medan Norge efter
kriget var mycket väl rustat med stor
godsvagnspark och många f d tyska
lok.
>Om fotot verkligen är taget på Mons
station förefaller tåget på väg in i
Sverige. Bangården i Mon låg
huvudsakligen i kurva. Rakaste biten var
den östra delen.
>Sommaren 1943 drogs permittenttågen
och snälltågen av ellok DJ Dk
101-103, godstågen av ånglok DJ H3
10-11, lokalpersontågen av DJ
elmotorvagn (sedermera SJ Xoa4) och
lokalgodståget av DJ L3 15 eller DJ K
4. Detta enligt bla ögonvittne vid
posteringen vid den sk grensebrua i
Kornsjö.
>Uppgift finns dock på avvikelser då
tidvis även ånglok BJ N3 och ellok BJ
O inlånades. Blev vanligare vid
krigsslutet då fö DJ blev dotterbolag
till BJ och O-lok blev fast tursatta på
DJ. Loken H3 10-11 sändes till
Dalarna.
>Enligt uppgifter i norsk litteratur om
kriget på hemmafronten skall de tyska
sk krigsloken av typ 52 ha kommit till
Norge sjövägen via hamnen i Moss. Här
fanns en stor pontonkran som kunde lyfta
iland dessa lok. Denna pontonkran
utgjorde mål för en av Milorg
hemmagjord torped som allvarligt satte
kranen ur drift i krigets slutskede.
>De flesta 52-loken kom till Norge efter
insats på Ostfronten, och torde ha
utskeppats via Polen
(Gotenhafen/Gdynia). 52 4830 har fö
inte den för loktypen karaktäristiska
Wannentendern utan en Kastentender med
styvram. Verkar ha kvar fästen för
frostskydd.
>Märkligt att man inte ansåg sig kunna
ta en 52:a över färjeklaffarna i
Trelleborg. Tidigare hade ju stora
järnvägskanoner med femaxliga boggier
kunnat tas över. Fast det var 1940 och
läget ett annat. Svepskäl?/HK
Blev inte många 52:or reparerade i
Motala efter kriget? Jag vill minnas ett
amatörfoto/ej tillåtet foto med flera
stycken utmed kanalen på gamla
verkstaden.
Jo! Men jag vet inte antalet. (ingen text) - Schweizarne(f.Motala) - 2004-10-19 16:51
Sv: DR 524830 efter BJ litt O i Mon. Uppgivet datum 19 aug 1943. - BD - 2004-10-19 17:43