Sv: Lokbrist
(Hans Karlsson | 2001-08-17 14:45)
Som ett svar på: Sv: Lokbrist skrivet av Lasse E. den 17. aug 2001 14:36:44:
>>>Hur kan man tala om lokbrist då de
lokdragna tagen på
>>>Svealandsbanan använder sig av 2
lok, ett i början och
>>>ett i slutet? Och det är inte för
att hålla farten
>>>utan för att slippa växlingen vid
ändstationen. Då kan
>>>man väl tala om resursslöseri?
>>Svealandsbanan är byggd efter en viss
tidtabell. För att hålla den
tidtabellen krävs det X2-tåg eller
loktåg med två lok. X2 har dålig
acceleration med högre marschfart.
Loktåg med två lok har god
acceleration men lägre marschfart. Det
är svårare att hålla tidtabellen med
ett lok.
>>Visst är det resurskrävande, men det
saknas motorvagnar.
>Är verkligen båda loken samtidigt
verksamma i dessa tåg? Är
mellanvagnarna utrustade med
multipelkabel eller utnyttjar man någon
annan - t.ex. trådlös - teknik?
Ja, båda loken är verksamma.
Teknik är inte min starka sida men jag
tror det heter SMS-utrustning. Den är
inte trådlös, men det tekniska kan
säkert någon annan fylla på med
bättre. Det är väl UIC-kabeln som
utnyttjas?
Lokbrist SMS-förklaring. - Wedell - 2001-08-18 17:49