Sv: Lokbrist

(Hans Karlsson | 2001-08-17 14:45)

Som ett svar på: Sv: Lokbrist skrivet av Lasse E. den 17. aug 2001 14:36:44:

>>>Hur kan man tala om lokbrist då de lokdragna tagen på
>>>Svealandsbanan använder sig av 2 lok, ett i början och
>>>ett i slutet? Och det är inte för att hålla farten
>>>utan för att slippa växlingen vid ändstationen. Då kan
>>>man väl tala om resursslöseri?
>>Svealandsbanan är byggd efter en viss tidtabell. För att hålla den tidtabellen krävs det X2-tåg eller loktåg med två lok. X2 har dålig acceleration med högre marschfart. Loktåg med två lok har god acceleration men lägre marschfart. Det är svårare att hålla tidtabellen med ett lok.
>>Visst är det resurskrävande, men det saknas motorvagnar.
>Är verkligen båda loken samtidigt verksamma i dessa tåg? Är mellanvagnarna utrustade med multipelkabel eller utnyttjar man någon annan - t.ex. trådlös - teknik?

Ja, båda loken är verksamma.
Teknik är inte min starka sida men jag tror det heter SMS-utrustning. Den är inte trådlös, men det tekniska kan säkert någon annan fylla på med bättre. Det är väl UIC-kabeln som utnyttjas?


Lokbrist SMS-förklaring. - Wedell - 2001-08-18 17:49