Sv: 80-tal i färg; unplugged på Östra. Korta spårledningar eller dvärgbrist?
(Leif B | 2007-02-04 10:58)
Som ett svar på: Sv: 80-tal i färg; unplugged på Östra skrivet av Kurt Möller den 04. feb 2007 00:11:56:
>
>>Stefan R hade lite bråttom och åkte
i full fart under rundgång på "Parken"
rakt in på spår 10 och krockade med
vagnarna där. ...
>Jaa - var det inte Sv-fors som höll
dålig uppsikt då han skulle upp i norr
med en Räv via sp 13 o koppla på en
passvagn - åsså låg klotvx kvar in
till 12:an å dom brakade in där... Ja,
oj vad mycket koppel det gick. Och en
hel del bockar. T ex 3:ans...
>Men det som var lite ruggigt var dom
extremt korta spårledningarna på ett
par ställen kring engelska växlarna.
Det gick alldeles utmärkt att fälla ut
från 3:an just som man hade börjat
korsa utf.tågvägen fr norr o skulle
ner på sp. 4 med ett nytt tåg...
Jag har hört så många gånger att felet med Östra var det korta spårledningarna men jag håller faktiskt inte med. Jag tycker det horribla var att ha fjärrmanövrerade (från tågx) växlar som inte skyddades av signaler från samtliga håll! Felet var alltså, enligt min mening, att man kunde växla ut i en fjärrmanövrerad växel (och dessutom tågväg som Kurt skriver) på bara ett muntligt tillstånd. Givetvis skulle det funnits en dvärgsignal som måste visa stopp i minst t ex) 30 sekunder innan växeln kunde läggas om (eller tågväg ställas)!
/Leif
Sv: 80-tal i färg; unplugged på Östra. Korta spårledningar eller dvärgbrist? - Bobo L - 2007-02-04 13:14