Sv: 80-tal i färg; unplugged på Östra. Korta spårledningar eller dvärgbrist?

(Leif B | 2007-02-04 10:58)

Som ett svar på: Sv: 80-tal i färg; unplugged på Östra skrivet av Kurt Möller den 04. feb 2007 00:11:56:

>
>>Stefan R hade lite bråttom och åkte i full fart under rundgång på "Parken" rakt in på spår 10 och krockade med vagnarna där. ...
>Jaa - var det inte Sv-fors som höll dålig uppsikt då han skulle upp i norr med en Räv via sp 13 o koppla på en passvagn - åsså låg klotvx kvar in till 12:an å dom brakade in där... Ja, oj vad mycket koppel det gick. Och en hel del bockar. T ex 3:ans...
>Men det som var lite ruggigt var dom extremt korta spårledningarna på ett par ställen kring engelska växlarna. Det gick alldeles utmärkt att fälla ut från 3:an just som man hade börjat korsa utf.tågvägen fr norr o skulle ner på sp. 4 med ett nytt tåg...

Jag har hört så många gånger att felet med Östra var det korta spårledningarna men jag håller faktiskt inte med. Jag tycker det horribla var att ha fjärrmanövrerade (från tågx) växlar som inte skyddades av signaler från samtliga håll! Felet var alltså, enligt min mening, att man kunde växla ut i en fjärrmanövrerad växel (och dessutom tågväg som Kurt skriver) på bara ett muntligt tillstånd. Givetvis skulle det funnits en dvärgsignal som måste visa stopp i minst t ex) 30 sekunder innan växeln kunde läggas om (eller tågväg ställas)!

/Leif


Sv: 80-tal i färg; unplugged på Östra. Korta spårledningar eller dvärgbrist? - Bobo L - 2007-02-04 13:14