Sv: Sv/v 60-tal: Lastplats (Rätt svar och fler bilder)

(Rolf Johansson | 2007-02-15 18:11)

Som ett svar på: Sv: Sv/v 60-tal: Lastplats (Rätt svar och fler bilder) skrivet av Carl, Jö den 15. feb 2007 00:07:42:


>>Jag tror att Rv 40 korsar banvallen ca 5-700 meter bakom fotografen. Denna bild är tagen ovanför anslutningsvägen från Tokarp ner mot Haga industriområde och Rv 40. Den vägen syns till höger på bilden och längre bort ser man Gräshagsskolan med flaggstänger på skolgården.
>>Funderar på varför man lagt upp två växlar?, var detta reservväxlar om bangården skulle bombas eller fanns det för att kunna utvidga spårsystemet vid behov? Kanske kom dessa från någon station(Sanseryd, Bottnaryd etc.) på sträckan mot Uricehamn och lämnades vid spårslutet i samband med banans rivning.
>>Som jag minns det låg spåret från Jönköping godsbangård upp till lastplatsen i oljeberget vid Gräshagen kvar till någon gång i mitten av åttiotalet. Sedan revs detta spår upp och den långa fackverksbron över HNJs gamla infart och Tabergsån vid Jordbron försvann i samma veva. En sektion av bron återanvändes och lades ut över tabergsån i markplan som gång- och cykelväg.
>>Spåren inne på själva depån revs aldrig upp av idrottsföreningen Hallby vars medlemmar arbetade friviligt för att dra in pengar till föreningskassan. Spåren fanns kvar i mitten av nittiotalet när jag senast besökte platsen, men sedan dess har depån stängt och anläggningen med cisterner inne i berget osv. skrotats. Kanske försvann spåren samtidigt?
>>Undrar hur länge spåren användes, efter att spåren revs fortsatte driften i ca 10 år, då skedde transporterna med tankbilar, både militärens gröna och vanliga civila från oljebolagen.
>>/Fredrik
>En liten snutt av spåren, från grinden och fram till porten, fanns kvar tills för några månader sen när man var klara med saneringen av bergrummen och förseglade ingångarna.
>/Carl

Tack för upplysningarna. Fascinerande att lite spår låg kvar så här länge däruppe. Och nej, jag har ingen aning om varför det låg kvar två växlar på spåret 1969.

Rolf J