Sv: Sv/v 60-tal: Lastplats (Rätt svar och fler bilder)
(Rolf Johansson | 2007-02-15 18:11)
Som ett svar på: Sv: Sv/v 60-tal: Lastplats (Rätt svar och fler bilder) skrivet av Carl, Jö den 15. feb 2007 00:07:42:
>>Jag tror att Rv 40 korsar banvallen ca
5-700 meter bakom fotografen. Denna bild
är tagen ovanför anslutningsvägen
från Tokarp ner mot Haga
industriområde och Rv 40. Den vägen
syns till höger på bilden och längre
bort ser man Gräshagsskolan med
flaggstänger på skolgården.
>>Funderar på varför man lagt upp två
växlar?, var detta reservväxlar om
bangården skulle bombas eller fanns det
för att kunna utvidga spårsystemet vid
behov? Kanske kom dessa från någon
station(Sanseryd, Bottnaryd etc.) på
sträckan mot Uricehamn och lämnades
vid spårslutet i samband med banans
rivning.
>>Som jag minns det låg spåret från
Jönköping godsbangård upp till
lastplatsen i oljeberget vid Gräshagen
kvar till någon gång i mitten av
åttiotalet. Sedan revs detta spår upp
och den långa fackverksbron över HNJs
gamla infart och Tabergsån vid Jordbron
försvann i samma veva. En sektion av
bron återanvändes och lades ut över
tabergsån i markplan som gång- och
cykelväg.
>>Spåren inne på själva depån revs
aldrig upp av idrottsföreningen Hallby
vars medlemmar arbetade friviligt för
att dra in pengar till föreningskassan.
Spåren fanns kvar i mitten av
nittiotalet när jag senast besökte
platsen, men sedan dess har depån
stängt och anläggningen med cisterner
inne i berget osv. skrotats. Kanske
försvann spåren samtidigt?
>>Undrar hur länge spåren användes,
efter att spåren revs fortsatte driften
i ca 10 år, då skedde transporterna
med tankbilar, både militärens gröna
och vanliga civila från
oljebolagen.
>>/Fredrik
>En liten snutt av spåren, från
grinden och fram till porten, fanns
kvar tills för några månader sen när
man var klara med saneringen av
bergrummen och förseglade ingångarna.
>/Carl
Tack för upplysningarna. Fascinerande att lite spår låg kvar så här länge däruppe. Och nej, jag har ingen aning om varför det låg kvar två växlar på spåret 1969.
Rolf J