Sv: Sv/v 60-tal: Lastplats (Rätt svar och fler bilder)
(Carl, Jö | 2007-02-15 00:07)
Som ett svar på: Sv: Sv/v 60-tal: Lastplats (Rätt svar och fler bilder) skrivet av Fredrik S den 14. feb 2007 22:22:26:
>>>Gräshagen, Jönköping!
>>Javisst är det den mycket hemliga
oljedepån ovanför Gräshagen i
Jönköping.
>>Så här såg det ut om man kom
farande från Ulricehamn och Bottnaryd
ner för backarna mot Jönköping.
>>
>>Ungefär här (tror jag) går nu väg
40 mot Göteborg och korsar den fd
banvallen.
>>Banan låg kvar hit upp 1969 för att
man skulle kunna dra upp tankvagnar till
den försvarsstrategiska oljedepån på
min förra bild.
>>
>>Fortsatte man ytterligare uppåt
Sandseryd slutade allt på detta
sätt.
>>
>>
>>
>Tack för intressanta bilder.
>Jag tror att Rv 40 korsar banvallen ca
5-700 meter bakom fotografen. Denna bild
är tagen ovanför anslutningsvägen
från Tokarp ner mot Haga
industriområde och Rv 40. Den vägen
syns till höger på bilden och längre
bort ser man Gräshagsskolan med
flaggstänger på skolgården.
>Funderar på varför man lagt upp två
växlar?, var detta reservväxlar om
bangården skulle bombas eller fanns det
för att kunna utvidga spårsystemet vid
behov? Kanske kom dessa från någon
station(Sanseryd, Bottnaryd etc.) på
sträckan mot Uricehamn och lämnades
vid spårslutet i samband med banans
rivning.
>Som jag minns det låg spåret från
Jönköping godsbangård upp till
lastplatsen i oljeberget vid Gräshagen
kvar till någon gång i mitten av
åttiotalet. Sedan revs detta spår upp
och den långa fackverksbron över HNJs
gamla infart och Tabergsån vid Jordbron
försvann i samma veva. En sektion av
bron återanvändes och lades ut över
tabergsån i markplan som gång- och
cykelväg.
>Spåren inne på själva depån revs
aldrig upp av idrottsföreningen Hallby
vars medlemmar arbetade friviligt för
att dra in pengar till föreningskassan.
Spåren fanns kvar i mitten av
nittiotalet när jag senast besökte
platsen, men sedan dess har depån
stängt och anläggningen med cisterner
inne i berget osv. skrotats. Kanske
försvann spåren samtidigt?
>Undrar hur länge spåren användes,
efter att spåren revs fortsatte driften
i ca 10 år, då skedde transporterna
med tankbilar, både militärens gröna
och vanliga civila från
oljebolagen.
>/Fredrik
En liten snutt av spåren, från grinden och fram till porten, fanns kvar tills för några månader sen när man var klara med saneringen av bergrummen och förseglade ingångarna.
/Carl
Sv: Sv/v 60-tal: Lastplats (Rätt svar och fler bilder) - Rolf Johansson - 2007-02-15 18:11