Sv: Industrispår i Nykvarn

(Christer Malm | 2007-04-13 16:06)

Som ett svar på: Industrispår i Nykvarn skrivet av OlleSN den 13. apr 2007 15:10:15:

>Jag var på jobb i Nykvarn häromdagen och såg då att det finns gamla (?) järnvägsspår i indistriområdet vid Alcros centrallager. Jag kollade lite efter hur banan legat från Eskilstunabanan ned till Undustriområdet men kunde inte se några antydningar till banvall från den högre upp belägna stationen. Hur har spåren till industriområdet gått? När försvann de och har de haft någon betydelse på den gamla goda tiden?
>
>
>smilelle.

Som uppvuxen i Nykvarn känner jag väl till industrispåren. När jag var i förskoleåldern fanns bara pappersbruket. Industrispårsväxeln låg i spår 1 och sedan gick spåret i en brant backe ner till fabriken.

Bruket hade ett elackumulatorlok (ASEA 1920) med synnerligen begränsad dragförmåga uppför backen. Detta innebar att man normalt bara tog två eller högst tre vagnar med sig. Eftersom man en normaldag hade en omsättning på kanske tjugo vagnar blev det många vändor fram och tillbaka i backen.

Man var tvungen att köra ut utanför yttersta växeln mot Södertälje för att kunna backa tillbaka på sidospåren. Föraren blåste "lägg om växeln" när han stod hinderfritt. Loket hade en osedvanligt dov och hes vissla vilket gjorde att vi barn kallade loket "grodan".

Omkring 1950 började man bygga extrationsverket - eller benmjölsfabriken om man så vill - bortom pappersbruket och då förlängdes industrispåren. Mellan pappersbruket och extraktionsverket byggdes en överlämningsbangård. Ackumulatorloket växlade vid extraktionsverket och en lokomotor med Scaniamotor tillvekad av Bergbolagen 1948 tog över växlingen upp till stationen.

Senare köpte pappersbruket en Orenstein & Koppel diesel tillverkad 1952 med ändhytt och koppelstänger.

Växlingen fortsatte på samma sätt till 1972. Då lades pappersbruket ner och O&K lokomotorn skickades till Nymölla. Extraktionsverket lades också ner och verksamheten flyttades till Stidsvig.

ALCRO lät bygga sitt centrallager på pappersbrukets och extraktionsverkets område och beslöt att bibehålla järnvägsanslutningen. Bergbolagslokomotorn behölls för internväxlingen medan ackumulatorloket försvann. SJ började köra ner till lagret med Öd-lok under en tid och T44 senare.

Nu sviktar mitt minne, men någon gång under 80-talet (?) gick man över till enbart lastbilar och spåret blev oanvänt. Bergbolagslokomotorn stod kvar vid det före detta extraktionsverket trots att spåret så småningom revs. Nu är den helt borta.

Som sagts i annat sammanhang syns inte längre var spåret gick upp mot stationen eftersom man byggt ett nytt bostadsområde på den gamla banvallen.

Oväntade saker kan dock inträffa! När man trodde att industrispåreran för alltid var slut i Nykvarn bygger man på ett nytt spår! VW:s centrallager flyttar från Södertälje till Nykvarn och ett villkor var att amn fick spåranslutning.

Den här gången kommer spåret att gå ut parallellt med linjen mot Södertälje och sedan svänga av norrut till lagret. Spåret blir väl omkring en kilometer långt och den uppmärksamme som åker tåg förbi Nykvarn kan se hur man har stängt väg 509 och grävt upp vägbanken för en ny spårport.


Sv: Industrispår i Nykvarn - Jöran Johansson - 2007-04-13 17:11
Sv: Industrispår i Nykvarn - Hans Wicklund - 2007-04-13 17:25