Sv: Industrispår i Nykvarn
(Hans Wicklund | 2007-04-13 17:25)
Som ett svar på: Sv: Industrispår i Nykvarn skrivet av Christer Malm den 13. apr 2007 16:06:35:
>ALCRO lät bygga sitt centrallager på
pappersbrukets och extraktionsverkets
område och beslöt att bibehålla
järnvägsanslutningen.
Bergbolagslokomotorn behölls för
internväxlingen medan ackumulatorloket
försvann. SJ började köra ner till
lagret med Öd-lok under en tid och T44
senare.
>Nu sviktar mitt minne, men någon gång
under 80-talet (?) gick man över till
enbart lastbilar och spåret blev
oanvänt. Bergbolagslokomotorn stod kvar
vid det före detta extraktionsverket
trots att spåret så småningom revs.
Nu är den helt borta.
ALCROS trafik blev med tiden omfattande, man körde väl vut Söderteälje S - Nykvarn flera gånger om dagen. Det var väl så att det då blev problem med tågföringen och därför återupptogs bevakningen av Nykvarn M-F, vilken väl hade varit avvecklad rätt länge?
Dödsstöten för Alcros järnvägstrafik blev att Alcro blev uppköpt av Beckers. Beckers transportchef var i motsats till Alcros motståndare till järnvägstrafik så därför upphörde så vitt jag minns det, trafiken rakt av mitt i ett trafikavtal. Om jag minns rätt fick t.o.m. Beckers betala någon form av skadestånd eller kompensation till SJ Gods för detta.
Det blev mycket förbehåll för mitt
minne här - någon kanske vet om jag
minns rätt?
/HW
Sv: Industrispår i Nykvarn - Christer Malm - 2007-04-13 17:51