Sv: Industrispår i Nykvarn

(Hans Wicklund | 2007-04-13 17:25)

Som ett svar på: Sv: Industrispår i Nykvarn skrivet av Christer Malm den 13. apr 2007 16:06:35:

>ALCRO lät bygga sitt centrallager på pappersbrukets och extraktionsverkets område och beslöt att bibehålla järnvägsanslutningen. Bergbolagslokomotorn behölls för internväxlingen medan ackumulatorloket försvann. SJ började köra ner till lagret med Öd-lok under en tid och T44 senare.
>Nu sviktar mitt minne, men någon gång under 80-talet (?) gick man över till enbart lastbilar och spåret blev oanvänt. Bergbolagslokomotorn stod kvar vid det före detta extraktionsverket trots att spåret så småningom revs. Nu är den helt borta.

ALCROS trafik blev med tiden omfattande, man körde väl vut Söderteälje S - Nykvarn flera gånger om dagen. Det var väl så att det då blev problem med tågföringen och därför återupptogs bevakningen av Nykvarn M-F, vilken väl hade varit avvecklad rätt länge?

Dödsstöten för Alcros järnvägstrafik blev att Alcro blev uppköpt av Beckers. Beckers transportchef var i motsats till Alcros motståndare till järnvägstrafik så därför upphörde så vitt jag minns det, trafiken rakt av mitt i ett trafikavtal. Om jag minns rätt fick t.o.m. Beckers betala någon form av skadestånd eller kompensation till SJ Gods för detta.

Det blev mycket förbehåll för mitt minne här - någon kanske vet om jag minns rätt?
/HW


Sv: Industrispår i Nykvarn - Christer Malm - 2007-04-13 17:51