Sv: Katrineholm 1980

(Jöran Johansson | 2007-06-26 16:09)

Som ett svar på: Sv: Katrineholm 1980 skrivet av Ulf Nyström den 26. jun 2007 13:31:12:

I Ånghwisslan 1556 kan man läsa ett inlägg av sign. BW:
Sammanstötningen skedde ca kl. 17.45 och troligen orsakades den av att föraren av tåg 141, Stockholm - Göteborg, ej stannat vid stoppsignalen, varför tåget kom in på säkerhetsspåret, forcerade stoppbocken, mejade ned en kontaktledningsstolpe och fortsatte ytterligare ca 50 m i gruset. Där vek tågsättet av något åt höger varvid loket, Rc4 1189, med kraft kolliderade med tåg 240, Malmö - Stockholm, som var på väg ut från Katrineholm och som drogs av Rc2 1108. Båda loken fick omfattande skador i båda ändarna, Rc4 1189 dessutom all utrustning på taket avskalad. Skadade vagnar i tåg 240: B8 2800 som delvis klättrade upp på Rc2 1108 och fick ena vestibulen krossad och en boggi lossliten, nästa vagn B8 3094 fick mindre skador på bälgen; i tåg 141: A2 4972, A2 5039 och B1 4822 gick alla ur spår och fick skador på gavlar och underrede. Övriga vagnar stannade på spåret och klarade sig utan skador.

I uppröjningsarbetet som tog hela natten, deltog tre mobilkranar, T44 336 med Norrköpings hjälpvagn, T43 230 som tog hand om de skadade vagnarna samt Katrineholms egen lokomotor Z65 526 som bl.a. drog ut X21-sätt från de strömlösa spår 2 och 3.

Något totalstopp i trafiken förbi Katrineholm blev det aldrig då spår förblev oskadat och redan efter någon timme kunde de första tågen till och från Göteborg passera. Tågen till och från Malmö dirigerades om via Nyköping. Dagen efter reparerades luftledningen med hjälp av två Qgz-yä-bussar. Endaast tågen till och från Göteborg gick via Katrineholm. Malmötågen fortsatte att gå via Nyköping och förbindelsen Katrineholm - Norrköping upprätthölls dels med TGOJ-tågen, dels av ett motorvagnståg Y6 1012 + Y8 1069 mellan Katrineholm och Norrköping.
/Jöran


Sv: Katrineholm 1980 - Sven A - 2007-06-26 17:25
Sv: Katrineholm 1980, missade en siffra - Jöran Johansson - 2007-06-26 20:00