Sv: Katrineholm 1980
(Jöran Johansson | 2007-06-26 16:09)
Som ett svar på: Sv: Katrineholm 1980 skrivet av Ulf Nyström den 26. jun 2007 13:31:12:
I Ånghwisslan 1556 kan man läsa ett
inlägg av sign. BW:
Sammanstötningen skedde ca kl. 17.45
och troligen orsakades den av att
föraren av tåg 141, Stockholm -
Göteborg, ej stannat vid stoppsignalen,
varför tåget kom in på
säkerhetsspåret, forcerade
stoppbocken, mejade ned en
kontaktledningsstolpe och fortsatte
ytterligare ca 50 m i gruset. Där vek
tågsättet av något åt höger varvid
loket, Rc4 1189, med kraft kolliderade
med tåg 240, Malmö - Stockholm, som
var på väg ut från Katrineholm och
som drogs av Rc2 1108. Båda loken fick
omfattande skador i båda ändarna, Rc4
1189 dessutom all utrustning på taket
avskalad. Skadade vagnar i tåg 240: B8
2800 som delvis klättrade upp på Rc2
1108 och fick ena vestibulen krossad och
en boggi lossliten, nästa vagn B8 3094
fick mindre skador på bälgen; i tåg
141: A2 4972, A2 5039 och B1 4822 gick
alla ur spår och fick skador på gavlar
och underrede. Övriga vagnar stannade
på spåret och klarade sig utan skador.
I uppröjningsarbetet som tog hela natten, deltog tre mobilkranar, T44 336 med Norrköpings hjälpvagn, T43 230 som tog hand om de skadade vagnarna samt Katrineholms egen lokomotor Z65 526 som bl.a. drog ut X21-sätt från de strömlösa spår 2 och 3.
Något totalstopp i trafiken förbi
Katrineholm blev det aldrig då spår
förblev oskadat och redan efter någon
timme kunde de första tågen till och
från Göteborg passera. Tågen till och
från Malmö dirigerades om via
Nyköping. Dagen efter reparerades
luftledningen med hjälp av två
Qgz-yä-bussar. Endaast tågen till och
från Göteborg gick via Katrineholm.
Malmötågen fortsatte att gå via
Nyköping och förbindelsen Katrineholm
- Norrköping upprätthölls dels med
TGOJ-tågen, dels av ett motorvagnståg
Y6 1012 + Y8 1069 mellan Katrineholm och
Norrköping.
/Jöran
Sv: Katrineholm 1980 - Sven A - 2007-06-26 17:25
Sv: Katrineholm 1980, missade en siffra - Jöran Johansson - 2007-06-26 20:00