Sv: Katrineholm 1980
(Ulf Nyström | 2007-06-26 13:31)
Som ett svar på: Sv: Katrineholm 1980 skrivet av Gunnar Lilienberg den 26. jun 2007 13:15:31:
>>En station där knappast en spårmeter
är sig lik efter den omfattande
uppgraderingen på 1990-talet. Även
alla signaler är utbytta trots att de
sedan länge varit K-märkta. Tidigare
var stationen en traditionell
järnvägsknut med hantering av all
slags trafik. Läs gärna Lars Ågrens
beskrivning i "Spår 2006".
>>I dag är Katrineholm mest en avfart
från Västra stambanan till Södra
Stambanan där genomfartstågen t/fr den
senare kan hålla minst 130 km/h mot
tidigare bara 40 km/h.
>>Bilden visar östra infarten 1980
några dagar efter att ett tåg kört
förbi infarten i stopp och mejat ner
några stolpar bakom skyddsspårets
stoppbock. Någon som vet mer om den
olyckan, det var före ATC
förstås?
>Jag är osäker på om det är samma
olycka vi tänker på, men en vän till
mig var med om en olycka i Katrineholm
vid denna tidpunkt. Han berättade att
den yttersta kupén i den vagnen han
reste i, var så deformerad att väggen
mot vagnens gavel slutade vid kanten av
soffan. Den ende som reste i denna kupé
hade dock klarat sig utan skador
eftersom han hade legat och sovit på
soffan.
>Ovanstående är sagt med reservation
för att det är frågan om
andrahandsuppgifter och att mitt minne
kan svika en aning. Uppgiften antyder
dock att det var frågan om någon
kollision av något slag, något som jag
har en svag minnesbild av att så var
fallet. Jag kan minnas fel och det kan
ju ha inträffat fler olyckor i
Katrineholm vid den tiden. SJ var ju
mycket olycksdrabbat vid denna
tidpunkt.
Olyckan inträffade 18 augusti 1980.
Två resandetåg kolliderade lok mot
lok. 15 personer skadades.
Olyckan skylldes i en tidningsartikel
20/8 på att ett tåg passerat en
stoppbock. Journalistiken var inte
bättre förr.
Sv: Katrineholm 1980 - Jöran Johansson - 2007-06-26 16:09