Sv: Go west del 9, genom Klippiga bergen

(Richard Loe | 2007-12-31 10:33)

Som ett svar på: Go west del 9, genom Klippiga bergen skrivet av Johan Wahlstedt den 31. dec 2007 02:44:09:

>Fortsätter med reseberättelsen från USA, det var ett tag sedan sist men det tar ju så tid att skriva något...

>http://johanw.hemserver.se/bilder20
07/USA/Dag%2010-11,%20Genom%20klippiga%2
0bergen/slides/DSCN8041.JPG
>Bergsklättringen började strax efter avgång, mile high city ligger alldeles vid foten av klippiga bergen.
>http://johanw.hemserver.se/bilder20
07/USA/Dag%2010-11,%20Genom%20klippiga%2
0bergen/slides/DSCN8037.JPG
>I serpentiner går det uppåt och uppåt. Tre lok känns helt plötsligt ganska rimligt…
>http://johanw.hemserver.se/bilder20
07/USA/Dag%2010-11,%20Genom%20klippiga%2
0bergen/slides/DSCN8039.JPG
>Efter frukost blev det en stund i utsiktsvagnen. Åtta mil framåt (nåja) och en dryg mil uppåt (2816 möh) från Denver kommer man till Moffat tunnel, USAs längsta(?) järnvägstunnel på 10 km (genom klippiga bergen som sagt :) ). Tunneln öppnades 1927 och ersatte den långa och höga vägen över Rollins pass. Strax innan tunneln gör man utrop om att man ska ta en sittplats och inte gå mellan vagnarna förrän tåget är igenom, när man tittat på det här videoklippet på Youtube inser man att diesellok och tunnlar inte är så bra… Hjälploken bak i tåget är dessutom bemannade med förare…
>http://johanw.hemserver.se/bilder20
07/USA/Dag%2010-11,%20Genom%20klippiga%2
0bergen/slides/DSCN8051.JPG
>Efter en stund i tunnels mörker kommer man ut mitt i Winter parks skidbackar och stannar vid Frasier-Winter park, CO.

Denna station heter Frasier. Winter Park stationen ligger vid skidbackarna, med mötespår strax norr om själva stationen. Kommer man hit med tåget från Chicago så tar man taxi härifrån upp till Winter Park.

Man kan även ta en veckas skidåkning i Winter Park och en veckas skidåkning i Aspen och ta tåget för att resa mellan. Från personlig erfarenhet så rekommenderar jag detta varmt!

>http://johanw.hemserver.se/bilder20
07/USA/Dag%2010-11,%20Genom%20klippiga%2
0bergen/slides/DSCN8053.JPG
>Till höger The Ski Train som går hit från Denver och tillbaks över dagen.

I bakgrunden syns en del av skidbackarna i Winter Park...

>http://johanw.hemserver.se/bilder20
07/USA/Dag%2010-11,%20Genom%20klippiga%2
0bergen/slides/DSCN8057.JPG
>Annars är det mest långa godståg som ringlar sig fram på den enkelspåriga linjen över ”the Rockies”, här slutat på ett mötande koltåg.

Bara ett lok framme? Dom gånger jag varit där har det varit tre lok där fram, tre lok i mitten och två eller tre där bak, med fjärrstyrning av loken i mitten och där bak i tåget.

>http://johanw.hemserver.se/bilder20
07/USA/Dag%2010-11,%20Genom%20klippiga%2
0bergen/slides/DSCN8089.JPG
>Landskapet rinner förbi…

Ser ut att vara någonstans i den övre delen av Glenwood Canyon (dvs lite väster om Dotsero Junction, där banan genom Moffat Tunnel möter banan över Tennesee Pass).

>http://johanw.hemserver.se/bilder20
07/USA/Dag%2010-11,%20Genom%20klippiga%2
0bergen/slides/DSCN8099.JPG
>Glenwood Springs, CO. Härifrån till den inte helt okända skidorten Aspen, CO finns en nedlagd men inte uppriven bibana som länstrafiken (motsvarande) köpt för att eventuellt använda i ett spårvägsprojekt. Någon som vet hur det går med det?


När det gäller banan till Aspen så är den delvis använd som körväg, då man helt enkelt har lagt grus äver spåret. Sist jag var där (nu 7 år sedan) så låg banan kvar hela vägen till Aspen.