Sv: Go west del 9, genom Klippiga bergen
(Richard Loe | 2007-12-31 10:33)
Som ett svar på: Go west del 9, genom Klippiga bergen skrivet av Johan Wahlstedt den 31. dec 2007 02:44:09:>Fortsätter med reseberättelsen från USA, det var ett tag sedan sist men det tar ju så tid att skriva något...
>
>Bergsklättringen började strax efter
avgång, mile high city ligger alldeles
vid foten av klippiga bergen.
>
>I serpentiner går det uppåt och
uppåt. Tre lok känns helt plötsligt
ganska rimligt
>
>Efter frukost blev det en stund i
utsiktsvagnen. Åtta mil framåt (nåja)
och en dryg mil uppåt (2816 möh) från
Denver kommer man till Moffat
tunnel, USAs längsta(?)
järnvägstunnel på 10 km (genom
klippiga bergen som sagt :) ). Tunneln
öppnades 1927 och ersatte den långa
och höga vägen över Rollins pass.
Strax innan tunneln gör man utrop om
att man ska ta en sittplats och inte gå
mellan vagnarna förrän tåget är
igenom, när man tittat på det här
videoklippet på Youtube inser man
att diesellok och tunnlar inte är så
bra
Hjälploken bak i tåget är
dessutom bemannade med förare
>
>Efter en stund i tunnels mörker kommer
man ut mitt i Winter parks skidbackar
och stannar vid Frasier-Winter park,
CO.
Denna station heter Frasier. Winter Park stationen ligger vid skidbackarna, med mötespår strax norr om själva stationen. Kommer man hit med tåget från Chicago så tar man taxi härifrån upp till Winter Park.
Man kan även ta en veckas skidåkning i Winter Park och en veckas skidåkning i Aspen och ta tåget för att resa mellan. Från personlig erfarenhet så rekommenderar jag detta varmt!
>
>Till höger The Ski Train som går
hit från Denver och tillbaks över
dagen.
I bakgrunden syns en del av skidbackarna i Winter Park...
>
>Annars är det mest långa godståg som
ringlar sig fram på den enkelspåriga
linjen över the Rockies, här
slutat på ett mötande koltåg.
Bara ett lok framme? Dom gånger jag varit där har det varit tre lok där fram, tre lok i mitten och två eller tre där bak, med fjärrstyrning av loken i mitten och där bak i tåget.
>
>Landskapet rinner förbi
Ser ut att vara någonstans i den övre delen av Glenwood Canyon (dvs lite väster om Dotsero Junction, där banan genom Moffat Tunnel möter banan över Tennesee Pass).
>
>Glenwood Springs, CO. Härifrån till
den inte helt okända skidorten Aspen,
CO finns en nedlagd men inte uppriven
bibana som länstrafiken (motsvarande)
köpt för att eventuellt använda i ett
spårvägsprojekt. Någon som vet hur
det går med det?
När det gäller banan till Aspen så
är den delvis använd som körväg, då
man helt enkelt har lagt grus äver
spåret. Sist jag var där (nu 7 år
sedan) så låg banan kvar hela vägen
till Aspen.