Sv: Kommunal trafik i privata händer - Cip

(Niklas Biedermann | 2002-01-02 02:32)

Som ett svar på: Kommunal trafik i privata händer skrivet av Tomas Sjöblom den 01. jan 2002 14:23:25:

>Allt tåg- och bussstrul i Stockholmsområdet vi nu ser i realtid, har i princip bara en grundläggande orsak. All privatiserings- och outsourcingshysteri som SL och ytters politikerna kört med sedan SL-90 (som säkert alla har glömt). Visst fanns det problem även före detta, men då -på den tiden, fanns det i alla fall interna resurser att till 100% råda över i form av egna fordon, egen personal, egna verkstäder samt reparations- och underhållsresurser och speciellt öronmärkta reservresurser i form av fordon och personal. Detta gjorde ett lättare från beslut till handling, då ett problem skulle lösas. Trots att pendeln då kördes av SJ, så fanns mer pengar i potten att lösa problemen, än vad någonsin CP idag har. Men både bussar, tunnelbanor, och förortsjärnvägarna samt spårvagnarna sköttes av SL's egna avdelningar eller dotterbolag.
>Idag litar man på ett papper där två parter (långt ifrån den verklighetsnära trafikproduktionen alla vardagsnära problemställningar) har upphandlat/avtalat hur trafiken skall bedrivas.

Det intressanta är hur Cip skulle lösa problemen. Spåret tillhandahålls av Banverket (statligt) och fordonen av SL (Landsting) Det enda cip har är personal och de bemannar tågen som de ska, man har också tillräckligt med reserver, i kväll var det 3 stycken på tågvaktssidan, förare vet jag inte, för att kunna fixa till spruckna avlösningar som uppträder en masse.
Man betalar masssvis med övertid och mycket taxi så att pesonalen kommer hem när de jobbat längre.

Tyvärr kan Cip inte göra nåt åt att X1 inte har nån fotstegsvärme, att klämlisterna i de ombyggade X10 inte kan skilja mellan snö och armar och att växlarna fryser ihop. Eller att X1 läcker som såll och att därför huvudbrytaren trillar ur mens föraren byter ände. Och det är alltid ett lotteri att få in den igen...

Cip har dock tex hand om underhållet, så man lagar vagnarna, men om de går sönder i en sådan mängd är det inte konstigt att man inte kommer ikapp. Betänk att det var alleles för lite fordon redan innan.
Vidare har det gått en vandaliseringsvåg vilket har fört med sig att ett antal enheter inte rullar för att de är sönderslagna.

Cip har (och i viss mån fortfarande är) skyldiga till mycket strul men i detta kaos som råder nu har Cip bara ytterst begrenasde möjligheter att påverka genom att man knappt har "makten" att styra över något annat än personalen.

Men visst går SJ's tåg alldeles utmärkt nu. Inga förseningar och inställda tåg där inte. Och vagnarna är i toppskick och man har så att det räcker och blir över.

Det finns även de på SJ som nu drar en lättnadens suck över att man inte vann pendelupphandlingen, de budet man hade låg inte så mycket över Cip's och det är lätt att räkna uta var man skulle sparat. Man vann stationssidan och planerade att i sint tur ta in en extern entreprenör, typ bevakningsföretag för att sköta det hela. Till stationspersonalens glädje tog dock även Cip över den verksamheten.

Som motvikt är detta mycket Cip positivt men egentligen är verkligheten varken svart eller vit.
Personligen tycker jag absolut inte att Cip lade ett realistiskt bud eller skötte sig bra på något sätt, dock måste man medge att de har lyckats reda ut det de ställt till med. Å andra sidan är jag inte säker att jag skulle varit glad om det gamla SJ-avtalet skulle ha varit kvar. Tyvärr var det ju så att pendeltrafiken var det som man gjorde riktigt mycket pengar med som gick in i övriga verksamheten.

Och vad är då problemet (bortsett från snö osv):
SL som upphandlare lägger sig för lite i vad det är för företag som vill ta över samt om deras kalkyler är realistiska samtidigt som man ger entreprenören alldeles för lite frihet att gestalta trafik, fordon osv. Detta resulterar i att man bara kan konkurrera med hur effektivt man nyttjar personalresurserna samtidigt som man inte har möjligheten att på något sätt öka intäkterna om kostnaderna blev för höga eller man vill ha avksatning.

Slutord: Jag är inte det minsta nöjd med SL trafiken, men jag förespråkar en avreglerad marknad respektive anbudsförfarandet, för övrigt på samma sätt som industrin alltid har tillämpat, dock måste SL lära sig att bli en bra inköpare på samma sätt som entreprenörerna måste lära sig att sälja bra "produkter" till rimliga priser.

/Niklas