Sv: Kommunal trafik i privata händer - Cip
(Niklas Biedermann | 2002-01-02 02:32)
Som ett svar på: Kommunal trafik i privata händer skrivet av Tomas Sjöblom den 01. jan 2002 14:23:25:
>Allt tåg- och bussstrul i
Stockholmsområdet vi nu ser i realtid,
har i princip bara en grundläggande
orsak. All privatiserings- och
outsourcingshysteri som SL och ytters
politikerna kört med sedan SL-90 (som
säkert alla har glömt). Visst fanns
det problem även före detta, men då
-på den tiden, fanns det i alla fall
interna resurser att till 100% råda
över i form av egna fordon, egen
personal, egna verkstäder samt
reparations- och underhållsresurser och
speciellt öronmärkta reservresurser i
form av fordon och personal. Detta
gjorde ett lättare från beslut till
handling, då ett problem skulle lösas.
Trots att pendeln då kördes av SJ, så
fanns mer pengar i potten att lösa
problemen, än vad någonsin CP idag
har. Men både bussar, tunnelbanor, och
förortsjärnvägarna samt spårvagnarna
sköttes av SL's egna avdelningar eller
dotterbolag.
>Idag litar man på ett papper där två
parter (långt ifrån den
verklighetsnära trafikproduktionen alla
vardagsnära problemställningar) har
upphandlat/avtalat hur trafiken skall
bedrivas.
Det intressanta är hur Cip skulle lösa
problemen. Spåret tillhandahålls av
Banverket (statligt) och fordonen av SL
(Landsting) Det enda cip har är
personal och de bemannar tågen som de
ska, man har också tillräckligt med
reserver, i kväll var det 3 stycken på
tågvaktssidan, förare vet jag inte,
för att kunna fixa till spruckna
avlösningar som uppträder en
masse.
Man betalar masssvis med övertid och
mycket taxi så att pesonalen kommer hem
när de jobbat längre.
Tyvärr kan Cip inte göra nåt åt att X1 inte har nån fotstegsvärme, att klämlisterna i de ombyggade X10 inte kan skilja mellan snö och armar och att växlarna fryser ihop. Eller att X1 läcker som såll och att därför huvudbrytaren trillar ur mens föraren byter ände. Och det är alltid ett lotteri att få in den igen...
Cip har dock tex hand om underhållet,
så man lagar vagnarna, men om de går
sönder i en sådan mängd är det inte
konstigt att man inte kommer ikapp.
Betänk att det var alleles för lite
fordon redan innan.
Vidare har det gått en
vandaliseringsvåg vilket har fört med
sig att ett antal enheter inte rullar
för att de är sönderslagna.
Cip har (och i viss mån fortfarande är) skyldiga till mycket strul men i detta kaos som råder nu har Cip bara ytterst begrenasde möjligheter att påverka genom att man knappt har "makten" att styra över något annat än personalen.
Men visst går SJ's tåg alldeles utmärkt nu. Inga förseningar och inställda tåg där inte. Och vagnarna är i toppskick och man har så att det räcker och blir över.
Det finns även de på SJ som nu drar en lättnadens suck över att man inte vann pendelupphandlingen, de budet man hade låg inte så mycket över Cip's och det är lätt att räkna uta var man skulle sparat. Man vann stationssidan och planerade att i sint tur ta in en extern entreprenör, typ bevakningsföretag för att sköta det hela. Till stationspersonalens glädje tog dock även Cip över den verksamheten.
Som motvikt är detta mycket Cip
positivt men egentligen är verkligheten
varken svart eller vit.
Personligen tycker jag absolut inte att
Cip lade ett realistiskt bud eller
skötte sig bra på något sätt, dock
måste man medge att de har lyckats reda
ut det de ställt till med. Å andra
sidan är jag inte säker att jag skulle
varit glad om det gamla SJ-avtalet
skulle ha varit kvar. Tyvärr var det ju
så att pendeltrafiken var det som man
gjorde riktigt mycket pengar med som
gick in i övriga verksamheten.
Och vad är då problemet (bortsett
från snö osv):
SL som upphandlare lägger sig för lite
i vad det är för företag som vill ta
över samt om deras kalkyler är
realistiska samtidigt som man ger
entreprenören alldeles för lite frihet
att gestalta trafik, fordon osv. Detta
resulterar i att man bara kan konkurrera
med hur effektivt man nyttjar
personalresurserna samtidigt som man
inte har möjligheten att på något
sätt öka intäkterna om kostnaderna
blev för höga eller man vill ha
avksatning.
Slutord: Jag är inte det minsta nöjd med SL trafiken, men jag förespråkar en avreglerad marknad respektive anbudsförfarandet, för övrigt på samma sätt som industrin alltid har tillämpat, dock måste SL lära sig att bli en bra inköpare på samma sätt som entreprenörerna måste lära sig att sälja bra "produkter" till rimliga priser.
/Niklas