Sv: Avisning av tåg?
(Ola Zackrisson | 2002-01-02 20:27)
Som ett svar på: Avisning av tåg? skrivet av Niclas Härenstam den 02. jan 2002 19:10:46:
>Så här i bistra vintertider har
många tåg svårt att klara snö och
nedisning. Förseningar, arga resenärer
och allmän badwill blir resultatet.
>Inom flyget avisas varje flygplan
inför varje enskild flygning med en
särskild avisningsvätska. På så
sätt avlägsnas all snö och is.
>Är det en helt orimlig tanke att även
järnvägsfordon skulle kunna avisas på
samma sätt?
>Visst, det kräver pengar och kanske en
del ändrade omloppsplaner, men under
rådande omständigheter är det ju inte
utan att man undrar om det inte hade
blivit billigare i längden.
>I sammanhanget kan jag ju passa på att
påpeka att flygtrafiken inte haft
några förseningar på grund av vädret
sedan den 21-22 december då kraftig
vind i kombination med nedsatt sikt och
underkylt regn ställde till det på
Arlanda.
>Utan en riktig avisning (och väl
plogade banor förstås) hade det sett
annorlunda ut. Kanske hade det då mer
påmint om landets järnvägssystem...
Om man bygger anläggningar för avisning av tåg kanske de dessutom skulle kunna användas för tågtvätt under övriga årstider? Uppsamling och återanvändning av avisningsvätskan borde naturligis kunna ske precis som vid de större flygplatserna. Ett problem skulle möjligen vara att tågen inte är särskilt strömlinjeformade. Särskilt inte underredet. De samlar stundtals på sig väldigt_mycket is. Men visst är tanken tilltalande.
Kvarstår problemet med igenfrusna
växlar. Kanske skulle man rent av bygga
tak över särskilt känsliga bangårdar
och
växlar?
En annan pilsner är att flygplan är byggda för att fungera i extrem kyla. Under helt normala förhållanden. På marschöjd ligger temperaturen så lågt (året runt) att vilket tåg som helst för länge sedan skulle givit upp andan. Med eller utan avisning.
Sv: Avisning av tåg? - Staffan Sävenfjord - 2002-01-02 21:58
Gåta: Var avisar man tåg effektivt? - Ulf L Eriksson - 2002-01-02 22:37