Sv: Avisning av tåg?

(Ola Zackrisson | 2002-01-02 20:27)

Som ett svar på: Avisning av tåg? skrivet av Niclas Härenstam den 02. jan 2002 19:10:46:

>Så här i bistra vintertider har många tåg svårt att klara snö och nedisning. Förseningar, arga resenärer och allmän badwill blir resultatet.
>Inom flyget avisas varje flygplan inför varje enskild flygning med en särskild avisningsvätska. På så sätt avlägsnas all snö och is.
>Är det en helt orimlig tanke att även järnvägsfordon skulle kunna avisas på samma sätt?
>Visst, det kräver pengar och kanske en del ändrade omloppsplaner, men under rådande omständigheter är det ju inte utan att man undrar om det inte hade blivit billigare i längden.
>I sammanhanget kan jag ju passa på att påpeka att flygtrafiken inte haft några förseningar på grund av vädret sedan den 21-22 december då kraftig vind i kombination med nedsatt sikt och underkylt regn ställde till det på Arlanda.
>Utan en riktig avisning (och väl plogade banor förstås) hade det sett annorlunda ut. Kanske hade det då mer påmint om landets järnvägssystem...

Om man bygger anläggningar för avisning av tåg kanske de dessutom skulle kunna användas för tågtvätt under övriga årstider? Uppsamling och återanvändning av avisningsvätskan borde naturligis kunna ske precis som vid de större flygplatserna. Ett problem skulle möjligen vara att tågen inte är särskilt strömlinjeformade. Särskilt inte underredet. De samlar stundtals på sig väldigt_mycket is. Men visst är tanken tilltalande.

Kvarstår problemet med igenfrusna växlar. Kanske skulle man rent av bygga tak över särskilt känsliga bangårdar och
växlar?

En annan pilsner är att flygplan är byggda för att fungera i extrem kyla. Under helt normala förhållanden. På marschöjd ligger temperaturen så lågt (året runt) att vilket tåg som helst för länge sedan skulle givit upp andan. Med eller utan avisning.



Sv: Avisning av tåg? - Staffan Sävenfjord - 2002-01-02 21:58
Gåta: Var avisar man tåg effektivt? - Ulf L Eriksson - 2002-01-02 22:37