Gåta: Var avisar man tåg effektivt?

(Ulf L Eriksson | 2002-01-02 22:37)

Som ett svar på: Sv: Avisning av tåg? skrivet av Ola Zackrisson den 02. jan 2002 20:27:48:

>>Så här i bistra vintertider har många tåg svårt att klara snö och nedisning. Förseningar, arga resenärer och allmän badwill blir resultatet.
>>Inom flyget avisas varje flygplan inför varje enskild flygning med en särskild avisningsvätska. På så sätt avlägsnas all snö och is.
>>Är det en helt orimlig tanke att även järnvägsfordon skulle kunna avisas på samma sätt?
>>Visst, det kräver pengar och kanske en del ändrade omloppsplaner, men under rådande omständigheter är det ju inte utan att man undrar om det inte hade blivit billigare i längden.
...
>Om man bygger anläggningar för avisning av tåg kanske de dessutom skulle kunna användas för tågtvätt under övriga årstider? Uppsamling och återanvändning av avisningsvätskan borde naturligis kunna ske precis som vid de större flygplatserna. Ett problem skulle möjligen vara att tågen inte är särskilt strömlinjeformade. Särskilt inte underredet. De samlar stundtals på sig väldigt_mycket is. Men visst är tanken tilltalande.

Denna tanke har redan omvandlats till realitet på åtminstone en plats i landet. Tyvärr ligger den inte inom bekvämt räckhåll för den trafik som för dagen verkar behöva den bäst. Den särskilda avisningsvätskan är ingenting annat än vatten. För snöiga och isiga fordon på orten innebär ett besök i avisningen inga dramatiska ingrepp i omloppsplanerna. 300 m tåg kan avisas på ca 1 tim i en anläggning som innehåller ca 100 m spår. Sommartid är den klar att användas för tvättning av fordon.

Var finns denna karamell?


Sv: Gåta: Var avisar man tåg effektivt? - Måns Johannesson - 2002-01-02 22:43
Sv: Gåta: Var avisar man tåg effektivt? - Staffan Sävenfjord - 2002-01-02 22:46