Gåta: Var avisar man tåg effektivt?
(Ulf L Eriksson | 2002-01-02 22:37)
Som ett svar på: Sv: Avisning av tåg? skrivet av Ola Zackrisson den 02. jan 2002 20:27:48:
>>Så här i bistra vintertider har
många tåg svårt att klara snö och
nedisning. Förseningar, arga resenärer
och allmän badwill blir resultatet.
>>Inom flyget avisas varje flygplan
inför varje enskild flygning med en
särskild avisningsvätska. På så
sätt avlägsnas all snö och is.
>>Är det en helt orimlig tanke att
även järnvägsfordon skulle kunna
avisas på samma sätt?
>>Visst, det kräver pengar och kanske
en del ändrade omloppsplaner, men under
rådande omständigheter är det ju inte
utan att man undrar om det inte hade
blivit billigare i längden.
...
>Om man bygger anläggningar för
avisning av tåg kanske de dessutom
skulle kunna användas för tågtvätt
under övriga årstider? Uppsamling och
återanvändning av avisningsvätskan
borde naturligis kunna ske precis som
vid de större flygplatserna. Ett
problem skulle möjligen vara att tågen
inte är särskilt strömlinjeformade.
Särskilt inte underredet. De samlar
stundtals på sig väldigt_mycket is.
Men visst är tanken tilltalande.
Denna tanke har redan omvandlats till realitet på åtminstone en plats i landet. Tyvärr ligger den inte inom bekvämt räckhåll för den trafik som för dagen verkar behöva den bäst. Den särskilda avisningsvätskan är ingenting annat än vatten. För snöiga och isiga fordon på orten innebär ett besök i avisningen inga dramatiska ingrepp i omloppsplanerna. 300 m tåg kan avisas på ca 1 tim i en anläggning som innehåller ca 100 m spår. Sommartid är den klar att användas för tvättning av fordon.
Var finns denna karamell?
Sv: Gåta: Var avisar man tåg effektivt? - Måns Johannesson - 2002-01-02 22:43
Sv: Gåta: Var avisar man tåg effektivt? - Staffan Sävenfjord - 2002-01-02 22:46