Sv: Gåta: Var avisar man tåg effektivt?
(Måns Johannesson | 2002-01-02 22:43)
Som ett svar på: Gåta: Var avisar man tåg effektivt? skrivet av Ulf L Eriksson den 02. jan 2002 22:37:25:
>>>Så här i bistra vintertider har
många tåg svårt att klara snö och
nedisning. Förseningar, arga resenärer
och allmän badwill blir resultatet.
>>>Inom flyget avisas varje flygplan
inför varje enskild flygning med en
särskild avisningsvätska. På så
sätt avlägsnas all snö och is.
>>>Är det en helt orimlig tanke att
även järnvägsfordon skulle kunna
avisas på samma sätt?
>>>Visst, det kräver pengar och kanske
en del ändrade omloppsplaner, men under
rådande omständigheter är det ju inte
utan att man undrar om det inte hade
blivit billigare i längden.
>...
>>Om man bygger anläggningar för
avisning av tåg kanske de dessutom
skulle kunna användas för tågtvätt
under övriga årstider? Uppsamling och
återanvändning av avisningsvätskan
borde naturligis kunna ske precis som
vid de större flygplatserna. Ett
problem skulle möjligen vara att tågen
inte är särskilt strömlinjeformade.
Särskilt inte underredet. De samlar
stundtals på sig väldigt_mycket is.
Men visst är tanken tilltalande.
>Denna tanke har redan omvandlats till
realitet på åtminstone en plats i
landet. Tyvärr ligger den inte inom
bekvämt räckhåll för den trafik som
för dagen verkar behöva den bäst. Den
särskilda avisningsvätskan är
ingenting annat än vatten. För snöiga
och isiga fordon på orten innebär ett
besök i avisningen inga dramatiska
ingrepp i omloppsplanerna. 300 m tåg
kan avisas på ca 1 tim i en anläggning
som innehåller ca 100 m spår.
Sommartid är den klar att användas
för tvättning av fordon.
>Var finns denna karamell?
Är det avisningshallen i Älvsjö kanske? Har det inte varit en del problem med den de senaste åren?
/ Måns
Sv: Gåta: Var avisar man tåg effektivt? - Ulf L Eriksson - 2002-01-02 22:48