Sv: Gåta: Var avisar man tåg effektivt?

(Staffan Sävenfjord | 2002-01-02 22:46)

Som ett svar på: Gåta: Var avisar man tåg effektivt? skrivet av Ulf L Eriksson den 02. jan 2002 22:37:25:

>>>Så här i bistra vintertider har många tåg svårt att klara snö och nedisning. Förseningar, arga resenärer och allmän badwill blir resultatet.
>>>Inom flyget avisas varje flygplan inför varje enskild flygning med en särskild avisningsvätska. På så sätt avlägsnas all snö och is.
>>>Är det en helt orimlig tanke att även järnvägsfordon skulle kunna avisas på samma sätt?
>>>Visst, det kräver pengar och kanske en del ändrade omloppsplaner, men under rådande omständigheter är det ju inte utan att man undrar om det inte hade blivit billigare i längden.
>...
>>Om man bygger anläggningar för avisning av tåg kanske de dessutom skulle kunna användas för tågtvätt under övriga årstider? Uppsamling och återanvändning av avisningsvätskan borde naturligis kunna ske precis som vid de större flygplatserna. Ett problem skulle möjligen vara att tågen inte är särskilt strömlinjeformade. Särskilt inte underredet. De samlar stundtals på sig väldigt_mycket is. Men visst är tanken tilltalande.
>Denna tanke har redan omvandlats till realitet på åtminstone en plats i landet. Tyvärr ligger den inte inom bekvämt räckhåll för den trafik som för dagen verkar behöva den bäst. Den särskilda avisningsvätskan är ingenting annat än vatten. För snöiga och isiga fordon på orten innebär ett besök i avisningen inga dramatiska ingrepp i omloppsplanerna. 300 m tåg kan avisas på ca 1 tim i en anläggning som innehåller ca 100 m spår. Sommartid är den klar att användas för tvättning av fordon.
>Var finns denna karamell?

Var det inte i Luleå eller Notviken man byggde en sådan anläggning? Det får alltså bli min gissning. Å andra sidan har ju även Tågkompaniet stora problem med sina tåg. Men det behöver ju förstås inte bero på nedisning.
Fungerar för övrigt denna form av avisning som det är tänkt. När jag en gång hörde talas om det tyckte jag det mest lät som ett aprilskämt. Men om det inte var det utan man hittat ett verkligt Columbii ägg så borde det ju gå att bygga liknande anläggningar på andra håll i landet. Även om de inte är klara till i morgon så kanske de kan vara klara till nästa vinter. Eller åtminstone nästnästa...



Sv: Gåta: Var avisar man tåg effektivt? - Ulf L Eriksson - 2002-01-02 23:04