Sv: Svappavaara-spåret.+LKAB
(Lennart Petersen | 2002-01-03 17:37)
Som ett svar på: Sv: Svappavaara-spåret.+LKAB skrivet av Michael den 03. jan 2002 17:16:44:
>På MTAB's hemsida står det bl.a.
>MTAB har 20 dragenheter för
linjetrafik, därav 16 Dm 3-lok, 6 El
15-lok samt ett nytt malmtågslok -
IORE.
>Ett malmtåg består av antingen ett Dm
3-lok eller två El 15-lok samt 52
malmvagnar med ca 80 ton last per vagn.
Totalvikten är ca 5 200 ton.
>Frågor:
>Har man alltid, även på statliga
tiden kört med svenska eller norska lok
hela vägen, eller bytte man vid
gränsen?
Åtminstone så långt i forntiden som
på ånglokstiden så bytte man vid
Riksgränsen som var en rätt betydande
lokstation. R-loket var byggt för att
dra ett fullastat malmtåg upp till
gränsen,medans de Norska loken hade en
lite lättare uppgift nedför,och upp
med tomtågen.
Gränstrafiken - Anders Peterson - 2002-01-03 18:34