Sv: Svappavaara-spåret.+LKAB

(Lennart Petersen | 2002-01-03 17:37)

Som ett svar på: Sv: Svappavaara-spåret.+LKAB skrivet av Michael den 03. jan 2002 17:16:44:

>På MTAB's hemsida står det bl.a.
>MTAB har 20 dragenheter för linjetrafik, därav 16 Dm 3-lok, 6 El 15-lok samt ett nytt malmtågslok - IORE.
>Ett malmtåg består av antingen ett Dm 3-lok eller två El 15-lok samt 52 malmvagnar med ca 80 ton last per vagn. Totalvikten är ca 5 200 ton.
>Frågor:
>Har man alltid, även på statliga tiden kört med svenska eller norska lok hela vägen, eller bytte man vid gränsen?
Åtminstone så långt i forntiden som på ånglokstiden så bytte man vid Riksgränsen som var en rätt betydande lokstation. R-loket var byggt för att dra ett fullastat malmtåg upp till gränsen,medans de Norska loken hade en lite lättare uppgift nedför,och upp med tomtågen.


Gränstrafiken - Anders Peterson - 2002-01-03 18:34