Gränstrafiken

(Anders Peterson | 2002-01-03 18:34)

Som ett svar på: Sv: Svappavaara-spåret.+LKAB skrivet av Lennart Petersen den 03. jan 2002 17:37:19:

>Åtminstone så långt i forntiden som på ånglokstiden så bytte man vid Riksgränsen som var en rätt betydande lokstation. R-loket var byggt för att dra ett fullastat malmtåg upp till gränsen,medans de Norska loken hade en lite lättare uppgift nedför,och upp med tomtågen.

Gränsstationen flyttades från Riksgränsen till Vassijaure någon gång under andra världskriget. Sedan dess är jag mycket tveksam till om det skett något lokbyte. Det finns inte i alla fall inte något lokstall i Vassijaure. Däremot bytte man länge personal i Vassijaure, både förare och tågmästare. Och ännu idag är det Vassijaure som är gränsstation, även om det inte längre har någon större betydelse.

Mellan Vassijaure och Riksgränsen ligger för övrigt hållplatsen Katterjåkk, som alltså är svensk. Vid bron över jåkken (något hundratal meter öster om hållplatsen) kan man ännu idag se rester av en bom som fällts för, för att reglera trafiken under kriget.

Anders P.